Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dette verktøyet har holdt Nye Veier ute av rettssalene

Veidekke har bygget 24 kilometer firefelts E6 mellom Arnkvern – Moelv for Nye Veier. Strekningen sto ferdig i høst og kontrakten på 2,3 milliarder kroner kommer i mål uten sluttoppgjørtvister.

Publisert: 24.11.2020 15:37.

Nye Veier har så langt bygget motorveier for 9,5 milliarder kroner uten at sluttoppgjør har havnet i retten. Det hadde ikke vært mulig uten bruk av prosjektintegrert mekling (PRIME), hevder veiselskapet.

  • Fremtidens kontorer

  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

Nettleder

Fremtidens kontorer

Les også:

  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fremtidens kontorer
  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Pancom og Bratsberg Gruppen kjøpte eiendom på Skoppum
  • Norconsult tar undervisningsansvar i VA-faget
  • Nye tungvektsgravere fra Caterpillar
  • Trekker frem norsk byggeprosjekt i BBC-dokumentar
  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

Flere kontrakter

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

 

Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier. Foto: Nye Veier.

– Det skal ikke være noen pågående tvister når snora klippes, fastslo Nye Veier lenge før veiselskapet åpnet sin første motorveistrekning mellom Tvedestrand og Arendal sommeren 2019.

Knappe fem år etter at Nye Veier tok over ansvaret for utbyggingen av utvalgte veistrekninger, har selskapet åpnet over 80 kilometer firefeltsvei til en samlet kontraktssum på cirka 9,5 milliarder kroner, uten at sluttoppgjørene med entreprenør har havnet i retten.

– Nye Veier bestemte seg tidlig for å ta i bruk PRIME i kontraktene, og så langt har vi svært gode erfaringer med dette verktøyer. Det kan vi fastslå fordi PRIME har sørget for at vi så langt ikke har hatt en eneste kontrakt som har endt i konflikt etter at prosjektet er ferdig, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

– Ingen er tjent med at man sitter måneder i en rettsal etter at et veiprosjekt er ferdig. Det er årsaken til at vi gikk for prosjektintegrert mekling som verktøy i våre prosjekter. Det skal være et lavterskelverktøy som etableres tidlig og lenge før det er noe tegn til konflikter, tilføyer hun.

PRIME løste betydelig hindre

Prosjekt E6 Kolomoen-Arnkvern_20
 

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier, kunne nylig åpne 43 kilometer firefeltsvei mellom Kolomoen og Moelv i Innlandet. Han gir bruken av prosjektintegrert mekling hovedæren for at milliardkontraktene med Veidekke og Hæhre Entreprenør kom i mål uten sluttoppgjørkonflikter.

– I begge kontrakter har vi møtt på betydelige hindre som normalt sett ville havnet i retten, fastslår Moshagen.

Harald Kobbe
 

Advokat Harald S. Kobbe

Han får støtte av advokat Harald S. Kobbe, som Nye Veier har brukt som PRIME-leder ved E6-kontraktene i Innlandet.

– Jeg er helt sikker på at det hadde vært vanskelig å komme i mål uten bruk av PRIME. Anleggsarbeidene støtte på store utfordringer og uforutsette forhold som var av en karakter som under et annet regime lett ville ført til store konflikter mellom partene, sier Kobbe.

Roses av entreprenørene

Både AF Gruppen og Hæhre Entreprenør har tidligere snakket varmt om PRIME som konfliktdempende verktøy i Nye Veier-prosjektene. Det samme gjør prosjektleder Bendik Røssevold i Veidekke, som har ledet entreprenørselskapets bygging av E6-strekningen mellom Arnkvern og Moelv i Innlandet.

Bendik Røssvold Veidekke
 

Prosjektleder Bendik Røssevold i Veidekke Entreprenør.

– Takket være PRIME har vi lagt flere tunge saker bak oss som potensielt kunne skapt store utfordringer ved sluttoppgjøret. Det er viktig å ta seg tid til PRIME underveis slik at krevende saker blir ferdige og kan lukkes under prosjektet, sier Røssevold.

Skal ikke løse uenighetene

Øyvind Moshagen mener det er viktig å oppklare en vanlig misforståelse rundt PRIMEs funksjon i prosjektene. Han understreker nemlig at PRIME-rådets oppgave i liten grad er å løse sakene som oppstår.

– Målet er at PRIME skal løse minst mulig. PRIME-rådet skal gi oss råd slik at partene kan løse uenighetene selv, og det klarer vi i 99,9 prosent av tilfellene. Ved Kolomoen – Moelv prosjektet, har vi kun benyttet mekling en gang. Resten av sakene er i hovedsak løst mellom partene ved hjelp av råd vi får i PRIME-møtene, fremhever Moshagen.

– Det er også viktig å understreke at PRIME ikke bare handler om å komme til enighet om krav og økonomi. Det kan handle om HMS-saker eller andre ting som på en eller annen måte påvirker prosjektgjennomføringen. Det finnes til og med eksempler på at enkeltpersoner i prosjektene har blitt byttet ut fordi samarbeidet ikke fungerer. Slike ting kan også PRIME fange opp, fortsetter Moshagen.

Annette Aanesland mener et PRIME-råd med faglig integritet gjør noe med prosjektenes vilje til å løse prosjektutfordringene som dukker opp.

– Når du har et PRIME-råd med eksperter som følger med og kikker inn i prosjektet, så tror jeg det er en hjelp til begge parter for å bli mer løsningsorienterte, sier hun.

Få kontraktuelle saker

Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier, påpeker at det er få kontraktuelle saker som tas opp i PRIME-møtene. Han mener veiselskapet har lykkes bra med kontraktene, men understreker at veiprosjekter til flere milliarder kroner aldri vil gå akkurat som planlagt.

Bjørn Børseth
 

Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier.

– Når prosjektene starter vet vi at det vil dukke opp mange uforutsett ting som prosjektet må diskutere og finne ut av, og da er PRIME et fantastisk verktøy, sier han.

Totalentrepriser demper konfliktnivået

– Er det kun PRIME som er årsaken til at Nye Veier så langt har unngått rettsalene?

– At vi har hatt et verktøy som PRIME på plass fra første dag i prosjektene har vært veldig viktig for å unngå konflikter, men jeg tror også Nye Veiers bruk av totalentrepriser bidrar til å dempe konfliktnivået. I en utførelsesentreprise oppstår det ofte tvister knyttet til prosjekteringen som byggherre da har ansvaret for. Hvis kontrakten i tillegg er vunnet på laveste pris, så er det fort gjort at entreprenør vil lete etter noe som kan få opp prisen. Det er et dårlig utgangspunkt, sier Børseth.

Prosjektintegrert mekling (PRIME)

 

– Prosjektintegrert mekling (PRIME) er ofte brukt i bygg- og anleggsbransjen. Man utnevner en mekler, eller et meklingsutvalg, som følger et prosjekt fra start til mål. Dersom konflikter oppstår, tas dette tak i umiddelbart, slik at de blir løst kjapt og effektivt uten å forsinke prosjektets fremdrift mer enn nødvendig.

– Et annet begrep for PRIME er konfliktløsningsråd (KLR). Rådet har som mål å skape en atmosfære av åpenhet og en vilje til å identifisere årsaker til uenighet som må løses. Et slikt råd kan være velegnet i langvarige kontraktsforhold med et erfaringsmessig tvistepotensiale. Rådets hovedoppgave er ikke nødvendigvis å løse konflikter, men å unngå at de oppstår. Samtidig er hele prosessen konfidensiell.

Kilde: Mekling.no

– Det er selvsagt også viktig å ha kompetente og løsningsorienterte ledere hos både byggherre og entreprenør, og vi må ha kontrakter som bygger opp under at det er de gode løsningene som skal komme frem, tilføyer Anette Aanesland.

PRIME-rådets oppbygging

Under byggingen av Kolomoen – Moelv brukte Nye Veier samme PRIME-råd i både Veidekke- og Hæhre-kontrakten. PRIME-rådet møttes stort sett en gang i kvartalet, og ble ledet av advokat Harald S. Kobbe, som er ekspert på tvisteløsning. Kobbe hadde med seg en advokat, samt en teknisk ressurs som begge parter er enige om. Byggherre og entreprenør har stilt i PRIME-rådene med sine kontraktsansvarlige i prosjektet, og også hver sin kontraktsrådgiver og teknisk ansvarlig. Ifølge Moshagen er det også en viktig del av modellen at det deltar en overordnet leder for prosjektet fra begge sider med fullmakter, men som ikke sitter i prosjektet til daglig.

– Derfor stiller jeg som utbyggingsdirektør i disse møtene sammen med entreprenørens prosjektansvarlig, gjerne en avdelingsdirektør. Vi blir ofte omtalt som høvdingene av PRIME-lederne, sier han.

Moshagen vektlegger at PRIME-rådet var på plass da den første gravemaskinen i prosjektet startet opp.

– Det gjør at vi allerede fra tidlig fase hadde gode prosjektgjennomganger og samtaler som får frem prosjektutfordringene. Det gjør at vi slipper saker som eskalerer og parter som posisjonerer seg, sier Moshagen.

Ingen garantier

– Store og komplekse oppgaver venter for Nye Veier. Kan man forvente at dere unngår rettssalene også fremover?

– Garantier kan vi ikke gi, men vi skal fortsette å bruke PRIME, vi skal fortsette å velge ut de rette entreprenørene til kontraktene, og vi skal fortsette å jobbe for å ha en god og åpen dialog med entreprenørene. Til nå har vi hatt med oss entreprenører som har vist vilje til å løse til dels krevende saker. Det er ikke alltid sakene løser seg helt slik man ønsker, men vi unngår i det minste stygge konflikter som pågår i flere år etter at prosjektet står ferdig, fremhever Moshagen.

Nøkkelord:

Anlegg, Jus, Vei, Nye Veier, Veidekke
 

Tiltalt for grov kreditorsvik:
Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

 

Hersleth har full drift i nedstengnings-området
– vet at smitteverns-tiltakene fungerer

 

Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

 

AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

 

Mer samspill
for AF Gruppen på Blindern

 

Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen