Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult

Regjeringen gir klarsignal for Rogfast

Staten øker sin andel i Rogfast-prosjektet med 3,9 milliarder kroner. Det sikrer finansieringen av tunnelene under Boknafjorden.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gjennomgått og klargjort grunnlaget for å kunne gå videre med prosjektet som ble stanset i fjor, skriver Haugesunds Avis.

Da Vegvesenet informerte om prosjektet i vår, ble det lagt fram tall som viste at utbyggingen ville koste 25 milliarder kroner. Det sprengte budsjettet med 6,4 milliarder kroner.

Etter den tid har departementet jobbet med saken som nå oversendes Stortinget for videre behandling.

Der gjøres det klart at staten øker sin andel med 3,9 milliarder kroner. Dermed blir det statlige bidraget i prosjektet på 40 prosent. Den samlede summen på prosjektet er dermed beregnet til 24,8 milliarder kroner.

- Statens vegvesen som byggherre gjorde rett i å avlyse konkurransen. Vi må få kontroll på kostnadene i Rogfast, som i alle andre veiprosjekt i Norge. Jeg er fornøyd med Statens vegvesen sin gjennomgang av prosjektet. Rogfast blir likevel dyrere, og derfor bidrar vi med mer penger. I tillegg til å øke den statlige delen i prosjektet, sørger vi for at staten tar de ekstra kostnadene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

– Nå er lyset tilbake i Rogfast-tunnelen. Godt å få dette på plass. Regjeringen har konkludert, og staten stiller opp med midlene som skal til. All tvil er ryddet av veien. Dette er en strålende nyhet for både Rogaland og resten av Vestlandet, sier Sveinung Stensland (H).

Veiprosjektet Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel. Prosjektet er planlagt åpnet sommeren 2031 og vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

- Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Det skulle nesten bare mangle at den er å finne i Norge. Samtidig er det hva tunnelen løser som er det viktigste. Folk og varer kommer raskere frem. Folk kan enklere bo der de ønsker. Da tar vi vare på næringslivet vårt og distriktene våre, sier Hareide.

– Dette har vi ventet på, og dagen i dag er en ny milepæl for oss som jobber på prosjektet, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i en pressemelding.

Den første kontrakten som nå er klar til utlysning er vei og tunnel opp til Kvitsøy. Det skal bygges to kilometer med vei og 3,5 kilometer med tunnel.

– Planen er å lyse ut tre kontrakter i 2021 og de to siste i 2022, sier en glad prosjektleder.