Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Jubler over klare regler innen offentlige innkjøp, men etterlyser kompetansekrav

Nelfo, Rørentreprenørene Norge og VKE er glade for at Næringsdepartementet i nye kjøreregler slår fast at store offentlige kontrakter i utgangspunktet skal deles opp. – Dersom de ikke kan deles opp må det begrunnes, skriver organisasjonene i en melding til Byggeindustrien.

– Dette innebærer at flere norske aktører får mulighet til å delta i konkurranser om kontrakter. Konkurransen blir sunn når flere kan delta, sier næringspolitisk direktør Tore Strandskog i Nelfo.

Hvert år kjøper det offentlige varer og tjenester for over 500 milliarder kroner. Større offentlige bygg kan ha en samlet kontraktstørrelse på flere milliarder kroner.

– Byggene blir mer teknisk avanserte og teknikk utgjør i mange bygg nesten halve byggekostnaden. Å skille ut den tekniske delen av bygget er ofte det rette å gjøre, og noen ganger vil det være lurt å dele også den tekniske delen opp i flere kontrakter, påpeker Marianne W. Røiseland, administrerende direktør i RørNorge, i meldingen.

Les de nye kjørereglene her

Kjørereglene er utarbeidet av representanter for næringslivet og offentlige oppdragsgivere og er delt i fem råd:
· Vi sikrer rett kompetanse
· Vi bruker dialog aktivt
· Vi begrenser oss til det som er relevant
· Vi forebygger konflikter
· Vi skaper sunn konkurranse på lang og kort sikt

Etterlyser kompetansekrav
De tre representantene for de tekniske fagene mener intensjonen i kjørereglene er svært gode, men etterlyser tydelige krav til kompetanse og lærlinger i det utførende leddet.

– Det er vel og bra at bestiller og prosjektleder har solid kompetanse, men vi er avhengig av gjennomgående høy kompetanse i alle ledd i prosjekter. Hvis ikke de som skal utføre jobben kan faget sitt godt og har riktig kunnskap, så er ikke god prosjektstyring nok, sier Røiseland videre.

Forhindre konflikter
De peker på at uklare kjøreregler og mange avvik fra standardkontrakter fra offentlige oppdragsgiveres side i økende grad har endt i rettsvesenet og koster hvert år flere hundre millioner kroner.

– Gode og tydelige kjøreregler vil bidra til både mindre konflikter og flere oppdrag for bedrifter i det norske markedet. Men reglene må etterleves og vi må ha gode systemer som påser at reglene faktisk følges, sier Tore Strandskog i Nelfo.