Næringsdepartementet la frem kjøreregler for bedre offentlige anskaffelser - EBA ønsker ikke oppdeling av større prosjekter i mindre delkontrakter

Torsdag la næringsminister Iselin Nybø frem anbefalinger som en arbeidsgruppe har kommet frem til innen offentlige anskaffelser. Det foreslås flere tiltak, blant annet et punkt om å vurdere oppdeling av store anskaffelser for at også små bedrifter kan delta. EBA stiller seg ikke bak anbefalingene og mener at et utgangspunkt om oppdeling i delkontrakter er et direkte feil innkjøpsfaglig råd for bygg- og anleggsprosjekter.

– Dette er ment å være råd som skal treffe alle bransjer. EBAs hovedbekymring er at disse anbefalingene og rådene skal bli misforstått, og tolket som en anbefaling om å dele opp større bygg- og anleggsprosjekter i mindre delkontrakter, sier Kari Sandberg, administrerende direktør iEntreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA).

Hvert år kjøper det offentlige varer og tjenester for over 500 milliarder kroner, og representanter fra næringslivet og offentlige oppdragsgivere har samarbeidet om å lage fem kjøreregler for offentlige anskaffelser.

Iselin Nybø. Foto: Geir Olsen / NTB

– Handlingsrommet i anskaffelsesregelverket er stort og det er viktig at det blir utnyttet. De som driver med anskaffelser til daglig vet best hvordan de kan gjøre dette best mulig. Vi ønsker sunn konkurranse der flere får mulighet til å delta i prosessene. Derfor er disse kjørereglene nyttige, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding torsdag.

Kjørereglene finner du her

På initiativ fra regjeringen har utvalgte representanter fra oppdragsgivere og leverandører blitt enige om fem kjøreregler for hva partene kan gjøre for at anskaffelsene skal bli bedre, mer effektive og mindre konfliktfylte. Kjørereglene knytter seg til fem utvalgte, sentrale områder som partene har valgt: kompetanse, dialog, effektive prosesser, konkurranse og å senke konfliktnivået. Kjørereglene er en oppfølging av Stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser, som ble lagt frem våren 2019.

– Partene har laget gode regler som jeg oppfordrer alle landets oppdragsgivere og leverandører til å ta i bruk, for å skape mer mangfold og sunn konkurranse i markedet, sier næringsministeren.

I pressemeldingen fra departementet pekes det på at kompetanse er en forutsetning for gode anskaffelser.

– Oppdragsgivere må ha kompetanse til å sikre en god behovsvurdering og anskaffelsesprosess, og leverandørene må ha ferdigheter til å levere gode og dekkende tilbud. Det er viktig å vurdere å dele opp store anskaffelser i delkontrakter og ha en begrunnelse dersom det ikke deles opp, skriver departementet.

– EBA har vært med i utarbeidelsene av punkene, men valgte å ikke stå bak felles kjøreregler på grunn av punkt 5 slik det er beskrevet med undertekster til hovedpunktene da EBA mener det kan gi helt feil styringssignal fra regjeringen mot offentlige oppdragsgivere, sier Kari Sandberg.

I dette punktet heter det:
«Vi skaper sunn konkurranse på kort og lang sikt
*Som oppdragsgiver vurderer vi å dele opp store anskaffelser i delkontrakter
* Som leverandør tilbyr vi våre reelle priser.»

– EBA mener at et utgangspunkt om oppdeling i delkontrakter er et direkte feil innkjøpsfaglig råd for bygg- og anleggsprosjekter. Anbefalingen får ikke frem store markedsmessige forskjeller mellom de ulike bransjer og typer anskaffelser, sier Sandberg.

Eirik Gjelsvik

Savner en tydelig begrunnelse
– Vi savner en tydelig begrunnelse for å dele opp bygg- og anleggsoppdrag. En eventuell økende grad av oppdeling og manglende helhetlig tilnærming til prosjektene vil ha en rekke negative konsekvenser, og vil ikke oppfylle hovedformålet i lov om offentlige anskaffelser om å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser, sier styreleder i EBA og konsernsjef i Backe Gruppen, Eirik Gjelsvik, til Byggeindustrien. Han deltok torsdag, sammen med representanter fra administrasjonen og styret i foreningen, i et møte med næringsministeren om tematikken.

Han mener en oppdeling gjennomgående vil gi mindre bygg og anlegg for pengene og føre til økte kostnader for offentlige oppdragsgivere i alle faser av prosjektet.

– En oppdeling vil medføre økt tid- og kostnadsbruk til gjennomføring av konkurranser, gjennomføring av prosjektet og gjennomføring av drifts- og reklamasjonsfasen. I stedet for å gjennomføre én konkurranse om et større entrepriseoppdrag vil offentlige oppdragsgivere måtte lyse ut flere konkurranser om delentrepriser. I tillegg må det lyses ut konkurranser for rådgivere og konsulenter som skal utarbeide alle konkurransegrunnlagene, gjennomføre konkurransene, og følge opp- og koordinere de ulike delkontraktene. Oppdeling fordrer innkjøp av et konsulentkorps som samlet medfører store, unødvendige transaksjonskostnader, utdyper Gjelsvik.

Han peker på at en oppdeling ofte også vil komme i konflikt med hensynet til en velfungerende konkurranse og effektiv bruk av samfunnets ressurser.

– Konkurransen vil ikke bli bedre, men heller dårligere dersom et bygg- eller anleggsprosjekt som vanligvis utlyses som hoved-/totalentreprise, deles opp i delkontrakter. Delkontrakter vil ikke være interessante for entreprenører i hele landet som påtar seg større oppdrag og helhetsansvar.

– Utviklingen går i retning av økt bruk av totalentrepriser eller ulike samspillsmodeller, og det er her entreprenørene nå har bygget opp sin kompetanse, sier han.

Gjelsvik mener at en oppdeling av bygg- og anleggskontrakter som utgangspunkt først bør vurderes som aktuelt i store milliardprosjekter hvor det er nødvendig for å sikre en velfungerende konkurranse, og hvor ikke bare utenlandske aktører, men også norske bedrifter kan delta.

– Vurderingen bør foretas ut fra konkrete markedsmessige forhold i det konkrete prosjekt, noe vi opplever at statlige og større kommunale/fylkeskommunale oppdragsgivere har et bevisst forhold til allerede, sier Gjelsvik.

Ståle Rød. Foto: Skanska

– Blir som å gå 30 år tilbake i tid
Konsernsjef Ståle Rød i Skanska Norge deltok også på møtet med næringsministeren torsdag formiddag, og er sterkt bekymret for utfallet dersom dette skulle bli oppfattet som et råd om at det offentlige i større grad skulle dele opp bygg- og anleggsoppdragene. Han sier en oppdeling vil kunne motvirke innovasjon, miljø- og bærekrafthensyn i næringen.

– Om næringsministeren skulle ta til orde for å dele opp offentlige bygg og anleggsoppdrag blir det som å gå 30 år tilbake i tid. Byggenæringen har de senere årene i økende grad jobbet frem større og mer sammenhengende kontrakter nettopp for å ivareta innovasjon, miljø- og bærekrafthensyn i de offentlige utbyggingene, sier Rød i en kommentar til Byggeindustrien.

Han peker på at byggsektoren er Norges største distriktsnæring og bidrar vesentlig til det samlede klimautslippet samt energi- og ressursforbruket.

– Bygg- og anleggsnæringen spiller derfor en nøkkelrolle i det grønne skiftet. For å nå våre felles målsettinger må offentlige anskaffelser gjennomføres basert på en helhetstenkning som gir entreprenørbransjen muligheter og incentiver til å fremme miljø- og bærekraft samt innovasjon, standardisering, industrialisering og generell effektivisering, legger Rød til.

Han mener en oppdeling av kontraktene i delkontrakter vil kunne motvirke en helhetlig tilnærming og sterkt motvirke oppnåelse av målene regjeringen og det offentlige har innen disse feltene.

– Skal vi klare å få til innovasjon og jobbe mot mer bærekraftige prosjekter må vi tenke helhetlig. Se bare på hvilke effekter de statlige byggherrene innen samferdsel har fått av å satse på mer sammenhengende utbygginger, både med tanke på pris, gjennomføringstid, innovasjon og teknologi. Dette har utbyggerne fått til sammen med entreprenørene. Om vi bryter kontraktene ned i mindre avtaler vil disse effektene risikere å forsvinne, legger Rød til.

Han mener man ikke kan ha samme tilnærming til alle ulike offentlige innkjøp.

– Innkjøp i byggenæringen er omfattende og komplekse, og kan ikke sidestilles med innkjøp i andre sektorer. Men samtidig som det er store kontrakter, er det også viktig å huske på at en veldig stor andel av verdiskapningen skjer gjennom underentreprenører og leverandører, sier han, og understreker at det finnes mange eksempler på at delte entrepriser ikke har hatt en lykkelig utgang.

– Delte entrepriser er ikke veien å gå
Britt Røed Lohne, som er daglig leder i WA Entreprenør, var også til stede på møtet med næringsministeren. Hun leder en entreprenørvirksomhet som omsetter for rundt 100 millioner kroner, og jobber for det meste som underentreprenør. Hun er overbevist om at å dele opp offentlige kontrakter i mindre enheter, som delte entrepriser, ikke er veien å gå, og at Ivaretakelse av mindre leverandører ikke er et relevant argument for å dele opp bygg- og anleggskontrakter.

– Det er helt andre forhold som er viktig for å sikre en god og velfungerende konkurranse i markedet, slik som fornuftige kvalifikasjonskrav i konkurranser som sikrer at mindre aktører kan kvalifisere seg, mener Lohne.

Hun jobber mye som underentreprenør for en rekke ulike større entreprenører, og samarbeider godt i denne typen kontrakter.

– Det gir oss både en trygghet og en sikkerhet som kan videreutvikle oss slik at vi blir bedre. Samfunnsøkonomisk er dette den rette veien å gå, og la en hoved-/totalentreprenør styre. Vi kommer neppe til å prioritere å gå inn i konkurranser om delte entrepriser, og jeg tror en slik tilnærming vil bidra til å svekke konkurransen mellom seriøse aktører som har den kompetansen og erfaringen som trengs for å løse viktige samfunnsmessige utbygginger, det kan også bli krevende for mange av landets kommuner, sier Lohne til Byggeindustrien,

– Vi har tatt et bevisst valg om å være underentreprenør i større totalentrepriser, og lever bra i en slik posisjon, hvor vi kan bygge opp erfaring for å kunne bevege oss mot de mindre totalentreprisene på sikt, legger hun til.

– EBA mener at Felles kjøreregler – unntatt punktet om oppdeling – inneholder flere viktige og gode anbefalinger til offentlige oppdragsgivere og til leverandører, og spesielt vil jeg fremheve råd om bruk av standardkontrakter uten urimelige avvik og risikooverføringer på leverandørene, råd for å forebygge konflikter og råd for å sikre rett kompetanse. Ikke minst er dette med bruk av aktiv markedsdialog og tidlig involvering av entreprenør en modell og måte å jobbe sammen med kundene våre på, som viser seg å fungere godt, påpeker, Kari Sandberg, administrerende direktør i EBA.

Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no.