Statssekretær Ingelin Noresjø (Krf) vil ikke legge seg opp i Nye Veiers kontraktsstrategi.

Samferdselsdepartementet om makspris: - Stiller ingen krav til Nye Veiers kontraktstrategi

Opposisjonen på Stortinget er uroet over konsekvensene av Nye Veiers makspris-strategi, men regjeringen har ingen planer om å detaljstyre veiselskapets kontraktstrategi.

Byggeindustrien har de siste dagene fortalt om entreprenører som har trukket seg fra store Nye Veier-konkurranser på grunn av lav makspris.

AF Gruppen har trukket seg fra to konkurranser på kort tid, og mener varsellampene bør lyse hos Nye Veier når entreprenører må trekke seg som en følge av at maksprisen er satt for lavt.

På Stortinget har både Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet uttrykt bekymring for utviklingen, men i regjeringskorridorene vil de ikke legge seg opp i kontraktsstrategien til Nye Veier.

– Samferdselsdepartementet stiller, verken som eier eller avtalepart, ingen krav til hvordan Nye Veier skal utforme sine kontraktstrategier. Dette ligger til styrets ansvar, på tilsvarende måte som i departementets øvrige selskaper., skriver statssekretær Ingelin Noresjø i en e-post til Byggeindustrien.

– Som eier stiller imidlertid SD forventninger til at Nye Veier har en tydelig plan for hvordan selskapet skal skape verdier. Det vil si oppnåelse av sitt sektorpolitiske mål, over tid. Statens mål som eier av Nye Veier er høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet i de veiprosjekter selskapet har fått ansvar for, skriver Noresjø videre.

Byggeindustrien har tidligere skrevet at norske entreprenører i 2017 gjorde rent bord i Nye Veier-konkurransene, men at 40 prosent av kontraktsverdien i 2019 gikk til utlandet.

Det mener Arbeiderpartiet er en uheldig utvikling.

– Når vi i tillegg er midt i en koronakrise er det ekstra uheldig. Nye Veier gjør mye bra, men vi trenger mer åpenhet og kunnskap, både om metoder og resultat, sa stortingspolitikeren Kirsti Leirtrø (Ap) til Byggeindustrien onsdag.

Til det sier Noresjø følgende:

– Når det gjelder hvor verdiskapingen skjer, har Nye Veier opplyst departementet om at 80 prosent av kontraktsverdien hittil er signert med norske totalentreprenører, mens 20 prosent av kontraktsverdien er signert med spanske totalentreprenører. Alle kontrakter (norske og utenlandske) har norske rådgivere som underleverandører. Hele 83 prosent av kontraktsverdien antas å bli igjen i Norge. Trenden i leverandørmarkedet, hva gjelder Nye Veiers virksomhet, er derfor at kontraktene i all hovedsak tildeles norske entreprenører, som derfor viser seg konkurransedyktige når de konkurrerer på like vilkår som utenlandske entreprenører, skriver Noresjø.