Entreprenør Peab Anlegg med støttende entreprenør Austad Maskinstasjon på veibygging, graving og sprenging, starter nå forberedende arbeid ved E6 Fjerdingelvbrua i Grong i Trøndelag. Foto: Statens vegvesenDet bygges ny bru over Fjerdingelva i Grong i Trøndelag. Foto: Statens vegvesenVegvesenet er i gang med konkurransepreget dialog med tre entreprenørteam for hovedentreprisen E6 Fjerdingen-Grøndalselv. Illustrasjon: Statens vegvesen

Peab og Austad Maskinstasjon starter arbeidet på Fjerdingelvbrua

Entreprenør Peab Anlegg med støttende entreprenør Austad Maskinstasjon på veibygging, graving og sprenging, starter nå forberedende arbeid ved E6 Fjerdingelvbrua i Grong i Trøndelag.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Gjennom prosjektet skal det bygges en ny bru over Fjerdingelva og ny kulvert over Litlåa, og tilstøtende veier på til sammen 900 meter av E6 i Grong kommune i Trøndelag skal oppgraderes, heter det i meldingen.

– Vi legger opp til brubygging over Fjerdingelva gjennom vinteren. Det var viktig for oss med en så tidlig oppstart som mulig denne høsten, slik at vi forhåpentligvis unngår bygging i elveløpet når det forventes å bli stor vannføring til våren, sier Geir Skjold-Johnsen, byggeleder i Statens vegvesen.

Ett års byggetid

Vegvesenet signerte kontrakten for byggingen av nye E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veier med Peab Anlegg i midten av september.

Kontrakten, som har en verdi på omtrent 42,7 millioner kroner, omfatter følgende:

Ny bjelkebru over Fjerdingelva på omtrent 55 meter.

Ny kulvert over elva Litlåa på omtrent 18 meter.

Riving og fjerning av den gamle brua og eksisterende kulvert.

Ny vei på om lag 900 meter av E6.

Byggetiden for prosjektet er beregnet til omtrent ett år. Det blir også lagt opp til en periode med sluttrydding våren 2022, skriver Vegvesenet.

Konkurransepreget dialog

Strekningen sør for Fjerdingelva og nord til fylkesvei 764-krysset ved Grøndalselv skal også oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveier, heter det i pressemeldingen.

Vegvesenet er i gang med konkurransepreget dialog med tre entreprenørteam for hovedentreprisen E6 Fjerdingen-Grøndalselv. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet er i gang med konkurransepreget dialog med tre entreprenørteam for hovedentreprisen E6 Fjerdingen-Grøndalselv:

  • Bertelsen & Garpestad, med AFRY som støtte for planlegging og prosjektering.
  • Tore Løkke, med Multiconsult og Veidekke Entreprenør som støtteleverandører.
  • Letnes Entreprenør, med Sweco og Austad Maskinstasjon som støtteleverandører.

– Vi er midt i en spennende prosess med tre grupperinger som er svært ivrige med å utvikle veglinjene sine. Et av de viktige elementene i planleggingsarbeidet er hvordan vi kan gjenbruke massene som tas ut i det samme prosjektet. God massebalanse er nødvendig for å få lavest mulig kostnad og samtidig skåne miljøet ved å unngå deponi og begrense utslippene fra lastebiler som må til for å frakte massene, sier prosjektleder Harald Johnsen i Vegvesenet.

Det er satt av om lag ett år til reguleringsplanlegging etter at dialogfasen og selve tilbudskonkurransen er avsluttet. Forventet byggestart er våren 2022.