Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Innlegg: Den farligste tunnelen i landet blir mye farligere

Åslaug Sem-Jacobsen

Publisert: 19.10.2020 07:03.

Regjeringen med Høyre som pådriver har med sitt vedtak om å bygge et parallelt tunnelløp til den eksisterende E134 Oslofjordtunnelen ikke tatt innover seg kunnskap om konsekvensene. Eller ubehaget for oss som skal bruke den.

  • Nå kan dagpengemottakere som nylig har gått ut maksperioden, få dagpenger igjen

  • BoligPartner med rekordhøy ordrereserve

  • Virke: Sterk avslutning på året for byggevarehandelen

  • LO sier blankt nei til kriseunntak fra lov- og avtaleverk

Nettleder

Stengte grenser kan gi stengte byggeplasser

Les også:

  • Digitaliseringens år
  • Fremtidens kontorer
  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Sverre Molvik

«Vi må tenke nytt om miljø»
Les mer

Les også:

  • Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel
    Merete Bellingmo
  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nå kan dagpengemottakere som nylig har gått ut maksperioden, få dagpenger igjen
  • BoligPartner med rekordhøy ordrereserve
  • Virke: Sterk avslutning på året for byggevarehandelen
  • LO sier blankt nei til kriseunntak fra lov- og avtaleverk
  • Hilde Nordskogen på plass hos arkitektkontoret Henning Larsen
  • Over 450 deltar på digital utgave av Betongindustridagene
  • Veidekkes svenske toppsjef rammes av nye innreiseregler - nå ledes Norges største entreprenør fra Sverige
  • Tre nye smittet på byggeplass i Oslo
  • Innlegg: RIF støtter klimaministeren
  • Over tusen påmeldte på Bygger’ns heldigitale proffmesse
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Kruse Smith signerte kontrakt for to skolebygg i Stavanger

Flere kontrakter

  • Solberg Maskin bygger gang- og sykkelvei i Trondheim
  • Asker Entreprenør bygger sykehjem i Fredrikstad
  • Norconsult signerte rammeavtale med Forsvarsbygg
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Slik jobber Spinn Arkitekter i virtuell virkelighet under pandemien

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Innlegg av:

 

Stortingsrepresentant Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Oslofjordtunnelen er i dag den farligste tunnelen i landet. Og som så mange andre så misliker jeg sterkt å kjøre i den. Den uforsvarlig bratte og lange stigningen har forårsaket en lang rekke alvorlige branner og ulykker, og tunnelen har i gjennomsnitt vært stengt annenhver dag i flere år.

Ny pararell tunell vil gi flere branner i takt med økende trafikk, og blir en bratt «omvendt fjellovergang» med høydeforskjell på 240 meter og 7 prosent stigning i begge retninger. Dette fordi nytt løp må bygges ved siden av det eksisterende for å etablere rømning mellom tunnelløpene.

Jeg mener det vil være langt klokere at vi folkevalgte nå tar grep og heller får på plass en bru over fjorden.

Og årsakene til det er langt flere og mer kunnskapsbasert enn bare det ubehaget jeg og mange føler når vi må ned i dagens tunnel.

Det vil være uforsvarlig å la tungtrafikk, og ikke minst batteri- og hydrogendrevne tungtransportkjøretøyer, bruke tunnelen med trafikkveksten som kommer. Siden 2010 har tungtrafikken i gjennomsnitt økt med 40 %, målt som antall passeringer forbi målepunkter på E6 og E18. Mot 2050 er prognosen at tungtrafikken øker med 55 %.

Tunnel blir en betydelig transportbarriere. Regjeringen har ikke vektlagt sikkerhet, helse og miljø. Alt på 1990-tallet var det frarådet å bygge tunnel, og med økende kunnskap om konsekvenser og mulighetene ved brualternativet har stadig flere snudd på tidligere tunnelstandpunkt. Det er ennå tid til å sette seg inn i detaljene og forstå at bru løser oppgaven, mens tunnel ikke gjør det.

Tunnelløp nummer to har et samfunnsmessig tap på 4,1 milliarder mens bru har en nytteverdi på 14 milliarder. Med en så stor samfunnsøkonomisk differanse som 18,1 mrd. i favør av bru er det som folkevalgt vanskelig å akseptere regjeringens svært ulønnsomme valg.

Regjeringen har også valgt å se bort fra at alle faginstanser vil ha bru. I tillegg vil Norges Lastebileier Forbund, Trygg Trafikk, Kongelig Norsk Automobilklub, Yrkestrafikkforbundet, Vegforum Øst–Vest, Norges Automobilforbund, Syklistenes Landsforbund og Organisasjonen Bedre Veier ha bru. Meningsmålinger i berørte kommuner viser et overveldende flertall for bru.

Regjeringen har heller ikke valgt å ta hensyn til at E134 er valgt som hovedvei mellom øst og vest og som knytter sammen de mest folkerike og verdiskapende landsdelene i landet. I dag sokner over 160 000 bedrifter og ca. 3 millioner mennesker til E134 over Haukeli. I 2030 vil tallet være ca. 4 millioner (SSBs prognoser). E134 med arm til Bergen forbinder hele regionen fra Stavanger til Bergen med Østlandet. Dette er en region som utgjør et av Norges viktigste vekstområder både i dag og i fremtiden. På østsiden samler E134 trafikk til og fra Oslo-området, Vestfold og Telemark og Viken, fra Sverige, Danmark og kontinentet. Helhetlig utviklet med arm til Bergen vil hovedveien ikke bare binde sammen 8 av de 10 tettstedene i Norge, den blir også den korteste og raskeste forbindelsen mellom de to mest folkerike og voksende delene av landet. Regjeringen har valgt å ikke å se denne helheten i prosjektet. Det er helheten i E134 øst-vest som gjør prosjektet lønnsomt, og Oslofjordbru er en svært viktig del av dette.

Når man legger til kompromisset som er inngått i siste avtale om Oslopakke 3 og E18 Vestkorridoren, vil dette få store følger for flere av landets mest trafikkerte europaveger. Mange som har støttet vestkorridor-prosjektet, har gjort dette under forutsetning om utvidelse av kapasiteten – ikke det motsatte.

I tillegg arbeider byrådet i Oslo aktivt for bilfri by. Det skal brukes enorme summer på å forverre trafikksituasjonen og trengselsutfordringene i og gjennom Oslo. Køene vil ytterligere eskalere og forplante seg til flere fylker og får store konsekvenser for hele Østlandsområdet.

Næringslivet og befolkning vil lide under betydelig tidstap, økte kostnader og kaos. Hvis E18 Vestkorridoren faktisk realiseres slik det nå er planlagt med 2+2 kjørefelt for persontransport i bil og tungtransport, er det desto viktigere med en rasjonell alternativ rute. Strekningen mellom Drammen og E6 Vinterbro på E134 blir med bru istedenfor tunnel 6 kilometer kortere, flatere, og er et sikkert og forutsigbart alternativ for gjennomgangstrafikken på E18. Det kan gi Asker, Bærum og Oslo en avlastning i størrelsesorden 20 000 – 30 000 biler i døgnet.

Kortsiktigheten regjeringen legger opp til med å fortsette planleggingen av tunnel er uansvarlig.

La oss bygge et smykke av en bru som med statlig plan kan bygges på 7 år. Bru gir svært god reiseopplevelse og har høy pålitelighet og minimal ulykkesrisiko. Og den er framtidsrettet, transportvennlig, reduserer driftskostnadene betydelig, styrker regional utvikling og legger til rette for myke trafikanter og syklister. Men det krever handling nå for å unngå en historisk samferdselspolitisk skandale.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Veidekkes svenske toppsjef rammes av nye innreiseregler
- nå ledes Norges største entreprenør fra Sverige

 

NCC-sjefen: Norge går i riktig retning

 

BNL om nye innreiseregler:
- Svært dramatisk

 

Norge stenger i praksis grensen

 

Nybø inviterer næringslivet til møte om reiserestriksjoner

 

LO sier blankt nei til kriseunntak fra lov- og avtaleverk

Se arrangementet live på bygg.no

 

Over 450 deltar på digital utgave av Betongindustridagene

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen