Det kommer frem i en melding på Statens vegvesens nettsider.
For et knapt år siden samlet Statens vegvesen og Bane NOR entreprenørbransjen til markedsdialog om E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle-prosjektet. Målet var å gjøre bransjen kjent med prosjektet og få innspill til arbeidet med kontraktsstrategi. På markedsdialogmøtet ble det kommunisert at avgjørelse om kontraktsstrategien ville være på plass i andre kvartal 2020.
På grunn av Covid-19-situasjonen, og behov for ekstra utgreiinger, vil avgjørelse om valg av kontraktsstrategi bli godkjent tidligst i fjerde kvartal 2020. Tidspunkt for når kontraktsstrategien kan bli presentert for markedet er fortsatt ikke satt, melder Statens vegvesen.
– Når kontraktsstrategien er godkjent, og vi har fått nødvendige avklaringer om videre arbeid med prosjektet, vil vi på nytt invitere bransjen til markedsdag for å presentere kontraktsstrategien, kommenterer prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.
Ifølge Statens vegvesen var det 20 store norske og utenlandske entreprenører til stede i salen under markedsmøtet i fjor høst. I tillegg til dialog på den aktuelle dagen, kunne entreprenørene melde seg til en-til-en samtale med prosjektet for å gi innspill til prosjektet og kontraktsstrategien.
– Vi har hatt en-til-en samtaler med 15 entreprenører. Det har vært gode diskusjoner og innspill til arbeidet med kontraktsstrategi, sier Søderholm.
Ifølge Statens vegvesens nettsider har E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle prosjektet en prislapp på cirka 22 milliarder kroner. Prosjektet ligger inne med oppstart etter 2024, men Vegvesenet skriver at det jobbes med å komme raskere i gang, tidligst i 2022.