Det skal investeres i alt 190 millioner kroner i det nye anlegget på Stubberud. Illustrasjon: Norconsult.

Bygger Nordens største elbussanlegg i Oslo

Midt i Groruddalen skal Sporveien bygge Nordens største helelektriske bussanlegg.

Bussanlegg AS disponerer i dag et område på 10.000 kvadratmeter på i Verkseier Furulunds vei på Stubberud i Groruddalen. Nå skal anlegget utvides til hele 48.000 kvadratmeter med plass til 150 store elektriske busser, skriver Sporveien i en melding.

­– Arbeidet med forprosjekt og detaljprosjektering foregår frem til årsskifte 20/21 hvor vi går over i anbudsprosessen og kontrahering av entreprenør. Byggeperioden har planlagt oppstart våren 2021, forteller prosjektleder i Sporveien Marius Belbo.

Byggearbeidene vil foregå frem til slutten av februar 2022. Installasjon av ladere og testing av ladere og busser vil foregå frem til slutten av mars 2022. Det skal investeres 190 millioner kroner i bussanlegget på Stubberud, melder Sporveien.

Fremtiden er elektrisk

Elektrifisering av offentlig transport startet først i Kina, men i løpet av de siste årene har den virkelig manifestert seg i Europa med en dobling fra 2017 til 2018 og en tredobbel økning i antall elektriske busser i Vest-Europa fra 2018 til 2019. Innfasing av elektriske busser i hovedstaden er i full gang og er en stor bidragsyter til Ruters ambisjon om et utslippsfritt kollektivtilbud innen 2028. Anlegget på Stubberud skal stå ferdig til Ruters disposisjon og oppstart av busskontrakt i 2022, melder Sporveien.

– Det er viktig for oss å ha anlegg nær de markedene bussene skal betjene. Da unngår vi å bruke unødvendig energi og tid på kjøring mellom busslinjene og bussanlegget/ladestasjonene. Stubberud blir et slikt anlegg, forteller daglig leder i Bussanlegg, Jan Erik Ruud Olsen.

Dette skal Sporveien gjøre på Stubberud

Området planlegges utvidet og bygget om til et fullverdig, men midlertidig, bussdepot på opp til 48.000 kvadratmeter. I tillegg til at området for bussoppstillingsplasser skal utvides, skal vi etablere en rekke bygg og konstruksjoner på plassen:

- Administrasjonsbygg (830 kvadratmeter)

- Vaskehall og verkstedhall

- Infrastruktur for vann- og avløp

- Personbilparkering

- To adkomster til området

- Grunnarbeider for uteareal og bygg, samt ladekonstruksjoner

- Montering av likerettere og laderamper

- Nettstasjoner

- Dreneringsløsning for overflatevann

- Område for snødeponering

- Utendørsbelysning for hele området

– Vi leier tomten av EBY. Det innebærer at vi per i dag løser et akutt behov for vår bestiller Ruter med dette midlertidige anlegget, men vi ser ikke bort fra at det kan bli permanent på sikt, kommenterer Bussanlegg-sjefen.

­– Kommunen er i gang med en områderegulering på Stubberud med fokus på bymessig struktur og tilrettelegging for formålene næring og kommunalteknikk. Her håper og tror vi at et permanent utslippsfritt bussanlegg kan finne sin plass, fortsetter han.

Høyt aktivitetsnivå for grønne anlegg

Stubberud er bare ett av mange utbyggingsprosjekter hos Bussanlegg og Sporveien som er full sving om dagen. Oppgradering av bussanleggene på Skui og Bekkestua i Bærum er i sluttfasen nå i høst, mens anleggene på Mortensrud og Rosenholm er i oppstartfasen, i likhet med anlegget på Stubberud.

– Med en stadig grønnere busspark, trengs det et elektrifiseringsløft på samtlige bussanlegg. Vi er allerede i full gang med å tilrettelegge for morgendagens miljøvennlige busstransport og det dreier seg om relativt store investeringer i en felles grønn fremtid, avslutter Jan Erik Ruud Olsen.