<p>Maskinfører Andreas Johansson hos anleggsgartnerfirmaet Steen & Lund, er fornøyd med den elektriske 18-tonneren som Nasta Spesialproduksjon har utviklet. Foto: Nasta.</p>Foto: Nasta.Foto: Nasta.Foto: Nasta.Foto: Nasta.Foto: Nasta.Teknisk sjef Knut Gaarde i Nasta. Foto: Nasta.

Maskinfører: -Utslippsfrie anleggsmaskiner funker

Maskinfører Andreas Johansson hos anleggsgartnerfirmaet Steen & Lund er ikke lenger skeptisk til utslippsfrie anleggsmaskiner. – Det funker, sier han.

Maskinfører Johansson er involvert i Bymiljøetatens oppgradering av Olav Vs gate i Oslo sentrum. Prosjektet blir som kjent gjennomført med bruk av utslippsfrie anleggsmaskiner.

Johansson har vært med i prosjektet siden starten, og har vært fast maskinfører på en 18 tonns utslippsfri gravemaskin (Zeron ZE160LC) utviklet av Nasta Spesialproduksjon i Larvik. Maskinen er utleid til Sørby Utleie, som videre har inngått konsesjonsavtale på leie av maskiner med Bymiljøetaten, skriver Nasta i en sak på sine nettsider.

Var skeptisk

Etter cirka et halvt år bak spakene på den elektriske gravemaskinen, fastslår Johansson at det funker å bruke utslippsfrie anleggsmaskiner.

– Det har gått veldig bra. En må bare planlegge for å arbeide litt annerledes enn vanlig, sier Johansson, som innrømmer at han var skeptisk til både prosjektet og maskinen.

Bruker kabel

Maskinføreren opplyser at det har vært lite problemer med maskinen.

– Det har ikke vært noe tull med maskinen utover det jeg selv er skyld i», understreker Johansson.

Ifølge Nasta ble det i starten benyttet en prototyp-maskin med en enklere kabelløsning som ved et par tilfeller ble beltet over. Da falt kabelen ut, og maskinen stoppet automatisk. Stoppene tok 5-10 minutter, men det har aldri vært kabelbrudd, ifølge Nasta.

Zeron-maskinen som går på området i dag har en løsning der kabelen er festet til beltene. Selve kabelen er lokalisert i en egen container med selvdreven trommel. Dette gjør at maskinføreren kan arbeide uten å bekymre seg om kabelen, ifølge Nasta.

– Nå er jeg så vant til å ha kabel, så om jeg nå skal kjøre dieselmaskin kommer jeg fortsatt til å agere som om den har kabel», sier Johanssen og smiler.

Hadde valgt elektrisk

– Hva er de største fordelene ved å kjøre elektrisk?

– Den største forskjellen er lyden for både de på utsiden og for meg. Dessuten blir arbeidsplassen renere. Jeg slipper å passe på dieselmåler og bestilling av tankbil. Dessuten er jo dette fremtiden. Det blir ganske kult å si til folk om 30-40 år at jeg var en av de første som renoverte en hel gate med elektriske maskiner. Det er litt spennende, svarer Johansson.

– Ville du valgt elektrisk igjen om du kunne velge fritt?
– Absolutt. Det funker jo. Til de som er skeptiske: Dere får mene hva dere vil, men jeg ønsker dere alle velkommen til fremtiden. Prøv selv, og du vil oppleve at det går bra. Jeg har kjørt den i 6-7 måneder og snart bygget en hel gate, sier Johansson.

Liten forskjell

Nasta sine to tekniske sjefer, Knut Gaarde og Aksel Bonstad, har sammen med HMS-ansvarlig Nils Olav Haukaas, vært sterkt involverte i utviklingen av de utslippsfrie anleggsmaskiner som Nasta tilbyr. Ifølge Nasta er det svært liten forskjell mellom en elektrisk og en dieseldrevet anleggsmaskin når det gjelder vedlikehold og generell drift.

– Det viktigste er å holde øye med nivåene på hydraulikkolje og kjølevæske. Det daglig vedlikehold er tilnærmet likt. All nødvendig informasjon finner man på skjermen inne i maskinen. Inne i maskinen er det derimot ikke likt. Her er det viktigste det visuelle ettersynet, forklarer Aksel Bonstad.

Flere år med forskning

De utslippsfrie maskinene fra Nasta er et resultat av flere år med forskning. Ifølge Nasta er de avhengig av tilbakemeldinger fra maskinførere som Johansson for å kunne utvikle maskinene videre. Maskinen som Johansson kjører har et system kalt PeakShaver+, et registrert varemerke hos Nasta.

– PeakShaver+ systemet er bygd på en kombinasjon av batteri og strømtilførsel. Maskinen kan gå på batteri i cirka en halv time med full effekt. Dette gjør det mulig å belte maskinen mellom ulike strømpunkter, eller flytte og laste opp maskinen de gangene det trengs transport til neste prosjekt. Når den er tilkoblet strøm bruker den også batteriet, men da for å avlaste ved strømtopper. Fra kabel tas det da ut 60 prosent av det maskinen trenger, mens resten hentes fra batteriet», forklarer Knut Gaarde.

Viktig erfaring for Bymiljøetaten

Prosjektleder Vibeke Maria Giil i Bymiljøetaten mener prosjektet i Olav Vs gate har gitt byggherren viktig erfaring med utslippsfrie byggeplasser.

– Pilotprosjektet i Olav Vs gate, som er det første med mål om å være utslippsfritt, gir nyttige erfaringer videre, både for entreprenører, nettselskap, kommuner og maskinleverandører. Vi er stolte over å være med på en omstilling av hele bygg og anleggsbransjen, og dette prosjektet har gitt oss gode erfaringer som vi kan bruke videre. Vi er avhengig av at alle aktører kommuniserer godt og spiller på lag, og Oslo Kommune gleder seg til fortsettelsen, sier hun.