I vår ble den nye brua i Genova lyssatt med fargene til det italienske flagget. Prosjektet har høy nasjonal verdi og vil stå igjen som et symbol og et eksempel på hvordan store italienske infrastrukturprosjekter kan lykkes hvis alle parter drar i samme retning. Foto: Filippo Vinardi for Webuild og Fincantieri.

Norgesaktuelle Salini Impregilo har bygget italiensk prestisjebru på rekordtid

Rundt to år etter at Morandi brua i Genova kollapset og 43 mennesker mistet livet, står en splitter ny bru snart ferdig. Det italienske entreprenørselskapet Salini Impregilo har jobbet 24 timer i døgnet, sju dager i uken, for å ferdigstille den 1.067 meter lange brua på rekordtid.

Salini Impregilo er aktive i det norske anleggsmarkedet, og er blant annet med i konkurransen om OPS-prosjektet riksvei 555 Sotrasambandet. Det italienske entreprenørselskapet kjempet også om E6-prosjektet Moelv – Roterud, som omfatter byggingen av ny firefelts Mjøsbru. I fjor landet Salini Impregilo, sammen med Impresa Pizzarotti, en kontrakt på 3,66 milliarder kroner med Bane NOR. Det italienske arbeidsfellesskapet skal bygge 13,6 kilometer dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i kontrakten er blant annet bygging av to bruer og tre tunneler på til sammen 5,3 kilometer.

Oppvekker

Den gamle Morandi brua i Genova kollapset 14. august 2018. 43 mennesker mistet livet i ulykken. Foto: Luca Zennaro/ANSA via AP.

Parallelt med at Salini Impregilo øker sin tilstedeværelse i det norske markedet, har selskapet spilt hovedrollen under planleggingen og byggingen av Italias mest prestisjefulle og omtalte bruprosjekt. I august 2018 kollapset Morandi brua i Genova, og 43 mennesker omkom. Den tragiske ulykken var en oppvekker for italienske myndigheter og utløste en prosess som har resultert i at det vil bli satt trafikk på en ny bru på 1.067 meter, allerede to år etter kollapsen.

Kommunikasjonssjef Gilles Castonguay i Salini Impregilo, erkjenner at italienske infrastrukturprosjekter ofte er preget av forsinkelser som en følge av lange byråkratiske prosesser eller andre årsaker. Han forteller at brua som kollapset var en ekstremt viktig del av den trafikale infrastrukturen både i og gjennom Genova. Oppbyggingen av en ny bru ble derfor høyt prioritert.

Castonguay mener planleggingen og byggingen av brua er et perfekt eksempel på hva Italia kan få til når alle parter kommer sammen og er enige om et felles mål.

– Vi inngikk kontrakt få måneder etter at brua kollapset og kunne dermed rive den gamle konstruksjonen og begynne å bygge den nye broen uten at byråkratiet bremset prosessen, sier Castonguay til Byggeindustrien.

Parallell bygging

Salini Impregilo gjennomfører prosjektet i et joint venture sammen med det statseide verftet Fincantieri, som har produsert stålkassene til brudekket. På spørsmål om hvordan det har vært mulig å få ferdig en ny bru bare to år etter at den gamle brua kollapset, trekker Castonguay blant annet frem at prosjektet har tatt i bruk en ny modell der flere arbeidsprosesser er gjennomført parallelt. For eksempel var ikke rivingen av den gamle brua ferdig før de startet med fundamentene til de nye brupilarene. Deler av de 19 brukassene til brudekket ble også heist på plass før alle pilarene var ferdig støpt.

– I stedet for å jobbe på en lineær måte der deler gjøres helt ferdig før vi starter med noe nytt, jobbet vi med flere deler av prosjektert parallelt. I prosjektet har Salini Impregilo koordinert mer enn 40 selskaper som har jobbet på 20 ulike arbeidsstasjoner på samme tid, forteller Castonguay.

Han tilføyer at entreprenørselskapet nå ønsker å prøve ut samme modell i nye prosjekter og andre markeder, blant annet USA, som er selskapets største marked.

Støpte tre brusøyler i måneden

Etter at støpearbeidene kom i gang ble det ifølge det italienske entreprenørselskapet i gjennomsnitt støpt tre søyler i måneden. Foto: Webuild/Fincantieri.

Støpingen av bruas 18 søyler, trekkes frem som et element i prosjektet hvor fremdriften har vært ekstrem. Etter at støpearbeidene kom i gang ble det ifølge entreprenørselskapet i gjennomsnitt støpt tre søyler i måneden.

– Det som er interessant er at det du ser over bakken utgjør under halvparten av søylenes totale lengde. Over bakken er de armerte betongsøylene 40 meter, mens under bakken er fundamentene rundt 50 meter dype. Totallengde på søylene er derfor rundt 90 meter, opplyser Castonguay. Han påpeker at det til sammen er støpt mer enn 1,5 kilometer med betongsøyler i prosjektet.

Gjennomført på halvparten av normal tid

Ifølge det italienske entreprenørselskapet er den nye brua i Genova bygget på halvparten av tiden det normalt vil ta å bygge en slik konstruksjon. Salini Impregilos kommunikasjonssjef legger heller ikke skjul på at byggetiden har vært en stor utfordring. Entreprenørselskapet lovte å bygge broen på rekordtid og alt tyder på at de skal komme i mål som avtalt.

– Vi jobber døgnet rundt, syv dager i uken. Det er ingen helger eller helligdager på byggeplassen vår. Vi har bare stoppet arbeidene i en dag, og det var til jul, forteller Castonguay.

Han opplyser videre at prosjektets nasjonale betydning gjorde at det heller ikke har blitt stoppet som en følge av koronaviruset.

– Regjeringen lot arbeidene fortsette forutsatt at vi utførte en rekke smittevernstiltak, sier Castonguay.

– Vakker og smart bru

Fakta

* 1.067 meter lang. Står på 18 betongpilarer.

* Brukassen i stål er montert sammen av 19 deler som er drøye 50 meter lange.

* Det har gått med 67.000 kubikk betong og 24.000 tonn armeringsstål i prosjektet.

* Rundt 1000 personer har vært involvert i planleggingen og byggingen av brua.

* Åpner for trafikk i slutten av juli 2020.

Går alt som planlagt skal den nye bruen i Genova åpne i slutten av juli. Ifølge den italienske brubyggeren får Genova en vakker og funksjonell bro med det nyeste innen smart og bærekraftig teknologi, og alt av teknologi vil bli drevet av solcellepaneler.

– Brua vil ha et avfuktesystem som skal hindre havluften i å korrodere konstruksjonen. Brua vil også være full av sensorer som samler inn data om brua, og disse data-
ene kan brukes til utforming av lignende bruer i fremtiden, opplyser Castonguay.

Unikt prosjekt

Salini Impregilo har en lang historie med en rekke store prosjekter i mange ulike land, men ifølge entreprenørselskapet er byggingen av den nye brua i Genova et unikt prosjekt som ikke kan sammenlignes med noen tidligere prosjekter. Gilles Castonguay sier de ansatte er glade for at de har vært en del av prosjektet.

– Alle på byggeplassen har forpliktet seg til å hjelpe Genova med å komme seg på beina igjen. Da vi rekrutterte ingeniører til prosjektet, takket de oss for at de ble kontaktet fordi de ville være med på gjenoppbyggingsarbeidet. Dette prosjektet har fått det beste frem i oss. Det gir en følelse av plikt, en følelse av besluttsomhet og en spesiell teamånd, sier han.

Denne saken sto først på trykk i Byggeindustrien nr. 9.

Foto: Webuild og Fincantieri.