Områdedirektør Ingunn Foss. Foto: Jorun Sætre/Statens vegvesen
- Tiltakene er konfirmert av klimaeksperter i NIRAS, melder vegvesen.no.
Arbeidet er samlet i en egen rapport: «Klimatiltak ved bygging av ny veg». 45 ansatte i prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region øst har jobbet fram tiltakene i løpet av en arbeidsdag i oktober 2019 i regi av klimarådgivere i Statens vegvesen. Tiltakene er i ettertid evaluert og klassifisert av rådgivningsselskapet Niras. De har gjort vurderinger etter potensial for klimakutt, økonomi og hvor gjennomførbare tiltakene er.
- Dette skal være første gangen det er samlet veibyggere fra flere veiprosjekt til å jobbe fram konkrete klimatiltak. Resultatet er flere praktiske råd for god veibygging som er bra for klima og økonomi, samtidig som de er enkle å gjennomføre, sier områdedirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst til etatens nettsider.
Tre tiltak scorer høyt på alle barometrene hos Niras:
1. Forsterke grunn med andre materialer enn kalksement
2. Kutte transport ved å plassere masser i sideterrenget.
3. Rekkverk i stedet for dype fjellskjæringer.
Klimasement
Vegvesenet og andre byggherrer bruker hvert år store mengder kalksement for å stabilisere vannholdig leire. Kalksementen vispes inn i leiren som deretter herder og stabiliserer grunnen.
- Utfordringen er utslipp av store mengder klimagasser i produksjonen av kalksementen. Det er gjennomført tester av sement med 50 prosent mindre kalk med lovende resultat. Produktet gir lavere utslipp og er rimeligere å produsere, skriver Vegvesenet.
- Viser videre testing at klimasementen er like solid som den tradisjonelle kalksementen er dette et vinn-vinn produkt for både klima og økonomi, sier Foss
Bruke masse lokalt
Massetransport er en av klimaverstingene i veiprosjekter.
- Med god planlegging kan store deler av massen som ikke brukes i oppbygging av ny veg brukes i anlegget. Dette blir i stor grad gjort på anleggene til Vegvesenet.
Det pekes videre på at i veiprosjekt med god massebalanse kan det være god økonomi å sette opp rekkverk langs en fjellskjæring i stedet for å sprenge seg lengre inn i fjellet.
- Det er likevel viktig å merke seg at trange skjæringer stiller strenge krav til sikring.
Scorer bra på to av tre
Fire andre tiltak har også et stort klima- og økonomipotensiale, men er vanskeligere å ta i bruk:
* Korte tunnelportaler gir mindre betongforbruk
* Redusere tykkelser i veioverbygning
* Bruke lokale grusmasser i frostsikring.
* Sprøytebetong trumfer betongelementer
Rapporten trekker også fram tre andre tiltak som gir god klimaeffekt og er enkle å gjennomføre, men som ikke gir like god uttelling på økonomien:
* Knuse i linja. – Mobile knuseverk gir mindre transport, men er dyrere å drifte.
* Ulike typer veglys – Ledlys er dyrere innkjøp, men rimeligere i drift. Det gir klimagevinst.
* Bruk av motorvarmer kutter utslipp, men har liten økonomisk effekt.
Foss er også opptatt av å unngå veibygging gjenom myrområder.
- Myr holder godt på CO2, og er vanskelig å reetablere, sier hun til nettstedet.
- Nøkkelord
- Anlegg