Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) dokumenterer at bygging av ny vei til nye Tangen stasjon pågår for fullt. Foto: Frp

Frp vil gi Bane NOR grønt lys til videre utbygging av jernbaneprosjektet Kleverud-Åkersvika i revidert nasjonalbudsjett

Gjenopptakelse av utbyggingen av jernbaneprosjektet Kleverud-Åkersvika står på Frps kravliste til regjeringen i revidert nasjonalbudsjett. – Absurd at et igangsatt prosjekt med full kostnadskontroll blir stoppet, sier stortingsrepresentant Tor André Johnsen i Frp.

– Nå må vi snarest komme i gang med prosjektet igjen slik at vi rekker utbygging til Åkersvika utenfor Hamar i 2026, slik det er vedtatt i NTP og som vi lå an til da vi startet utbyggingen høsten og vinteren 2019/20, sier han til Byggeindustrien.

Torsdag kunne Hamar Arbeiderblad (sak åpen for abonnenter) melde at Frp nå har satt en rask gjenopptakelse av utbyggingen av dobbeltspor Kleverud-Åkersvika på kravliste til regjeringen for revidert nasjonalbudsjett.

Johnsen sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget fra Hedmark. Han sier til Byggeindustrien at det er absurd at et jernbaneprosjekt som faktisk har vært i gang og har full kostandskontroll, har blitt stoppet.

– Bortkastede milliarder

– Alle milliardene vi nå bruker på jernbaneprosjektet ved Eidsvoll og Minnesund og tidligere har brukt på Fellesprosjektet langs Mjøsa, får vi ingen effekt av før dobbeltsporet er ferdig utbygd til Hamar, sier han.

Ved Minnesund bygges nå det som blir Norges lengste jernbanebru. Frps transportfraksjon på Stortinget fastslår at man ikke får mye nytte av denne brua og andre investeringene på Dovrebanen før dobbeltsporet bygges ferdig frem til Åkersvika ved Hamar. F.v. Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor Andre Johnsen. Foto: Frp

Johnsen sier at regjeringen i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett tok ut 180 millioner kroner til prosjektet Kleverud-Sørli.

– På vår kravliste har vi satt av 180 millioner kroner for å starte opp igjen utbyggingen av Dovrebanen gjennom Stange. Det viktige er at Bane NOR får grønt lys. Det er tverrpolitisk enighet om å bygge dobbeltspor på Dovrebanen så jeg håper opposisjonspartiene og regjeringspartiene på Stortinget er glade for at vi har løftet dette i forhandlingene. Sunn fornuft tilsier at prosjektet skal bygges. Det vil overraske og skuffe meg hvis regjeringspartiene blokkerer for dette, sier Johnsen.

Mer enn et gryteklart prosjekt

Han viser til at prosjektet Kleverud-Sørli faktisk var i gang høsten 2019. Blant annet bygges det nå ny vei til det den planlagte nye Tangen stasjon. Byggeindustrien har tidligere omtalt at kontorriggen til prosjektet, med en total kostnad på 28 millioner kroner, står ferdig til sommeren.

Ved utgangen av 2019 hadde de to de to prosjektene Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika ved utgangen av 2019 påløpte kostnader på nesten 600 millioner kroner. Kostnaden til bygging av kontorriggen kommer i tillegg til dette beløpet.

– Vi har vært vant til å planlegge vei og jernbane som ikke blir bygd i Norge. Men at man faktisk starer på et prosjekt som ikke blir brukt, det burde vekke nasjonal interesse. Dette var mer enn et gryteklart prosjekt, det hadde faktisk startet opp, fastlår Johnsen.

Stortingsrepresentanten poengterer at Stortinget har vedtatt utbyggingen av det indre InterCity-trianglet.

– Nå må alle partier enes om å starte opp igjen et prosjekt som faktisk var i gang, sier han.

SP reagerer på at Kleverud-Sørli ikke ble en del av tiltakspakken

Også Senterpartiet er bekymret for InterCity-utbyggingen mot Hamar og Lillehammer. 

–  Når regjeringen i dag presenterer en tiltakspakke på 27 milliarder kroner er det svært skuffende at ikke noe av dette går til viktige prosjekter alle er tjent med at holder framdriften, uttaler stortingsrepresentant Bengt Fasteraune (SP) i en pressemelding fredag.

Stortingsrepresentant Bengt Fasteraune (Sp) Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Han fastlår at strekningen Kleverud-Sørli ble foreslått utsatt fordi regjeringen manglet penger.

– Jeg hadde forventet at regjeringen ville benytte muligheten i tiltakspakke 3 til å sørge for å opprettholde framdriften, dette er også viktig for å holde anleggsbransjen i gang og folk i arbeid, uttaler Fasteraune i meldingen.