Foto: Citroën

Citroën klar med håndverkerbilen ë-Jumpy

 - Vi gleder oss til å levere en elektrisk varebil som tilfredsstiller kundens forventning både til rekkevidde, fleksibilitet og lastekapasitet, sier Ole Stefan Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Med EMP2-plattformen til PSA kan ë-Jumpy leveres med to størrelser på batteriene.

Litium ion-batteriet på 50 kWh gir en rekkevidde på inntil 230 kilometer etter WLTP-normen for varebiler, mens det største på 75 kWh gir en rekkevidde på inntil 330 kilometer. Batteriene består at henholdsvis 18 og 27 moduler, og kjøles av samme krets som resten av bilen, for å være så effektive som mulig.

I likhet med resten av Jumpy-familien, kommer den elektriske versjonen i tre lengder fra 4.60 meter for den korteste – og 5.40 meter for den lengste.

- Ë-Jumpy kan i tillegg til tre lengder, også leveres som chassisbil klar for påbygg og som en personbil med plass til inntil ni personer, heter det i en pressemelding.

Nyttelasten på opptil 1.275 kilo, og en totalvekt fra 2.800 til 3.100 kilo, plasserer ë-Jumpy i øvre del av klassen.

Ë-Jumpy har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) som leverer et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Batterienes plassering lavt i bilen, skal bidra til god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

På samme måte som resten av Jumpy-familien, kommer ë-Jumpy med mye utstyr som man kjenner fra personbilsiden. Head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, adaptiv cruise, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems kan blant annet leveres.

Neste år kommer også Citroën Berlingo i elektrisk utgave.

- Salget av ë-Jumpy starter denne sommeren, og de første bilene leveres senere i høst, heter det i meldingen.

Foto: Citroën