Rassikring eller stort bruprosjekt?

Arbeidet med hvilke prosjekter som skal inn og hvilke som ikke skal prioriteres i neste Nasjonal transportplan (NTP 2022-2033) er for alvor kommet i gang. De ulike etatene har kommet med innspill til Samferdselsdepartementet i flere omganger, og nå hardner kampen til - noe som skaper store diskusjoner både lokalt og nasjonalt.

Til vanlig er prosessen som skjer rundt utarbeidelsen av NTP et arbeid samferdselspolitikerne bruker mye tid og energi på og er ikke minst noe som gir en mulighet til å dra rundt i landet for å treffe folk som er engasjert rundt dette arbeidet – og det er ikke få. I disse koronatider er det ikke like lett, og derfor skjer dette nå stort sett digitalt. Mandag kveld arrangerte samferdselsminister Knut Arild Hareide et digitalt informasjonsmøte der alle som ønsket fikk mulighet til å komme med spørsmål om sine prosjekter.

Dette er et tema som virkelig engasjerer innbyggerne rundt om i hele landet. Spesielt er tematikken rundt utbyggingen av landets veier noe som skaper et enormt engasjement – noe det alltid har gjort. Alle har en vei eller et prosjekt de gjerne vil ha realisert, og mange bruker store ressurser på å få gjennom sine ønsker. Det etableres lokale påvirknings- og pressgrupper som bruker mye tid og ressurser rundt det å informere og påvirke politikere og ande beslutningstakere både lokalt og sentralt.

I den gjeldende transportplanen ligger det inne en rekke prosjekter og en samlet en plan vi aldri har sett maken til. Det ligger inne investeringer på rundt 1.100 milliarder kroner, og representerer dermed tidens satsing innen norsk infrastrukturbygging. Om et knapt år skal den nye planen legges frem, og mange er spente på hva innholdet i denne til slutt vil bringe med seg.

De senere årene har planen i stadig større grad også omfattet store sammenhengende utbygginger som potensielt vil gi stor samfunnsnytte, men som samtidig legger beslag på en meget stor andel av budsjettene. Dette er også noe som har skapt en debatt den senere tiden – der det diskuteres om store enkeltprosjekter og kontrakter er det mest tjenlige. Dette er nok noe som også vil bli heftig diskutert når den nye transportplanen etter hvert skal vedtas.

Et godt eksempel på en slik debatt er kampen rundt bevilgningene for Vestlandet i årene fremover. Skal man bygge nytt og stort eller bruke langt mer penger på rassikring. Det finnes sterke grupperinger som ønsker utbygging av det mye omtalte Hordfast-prosjektet, som er en del av utbyggingen av ferjefri E39. Hordfast-utbyggingen, som inneholder verdens lengste hengebru, har en investeringsramme på rundt 37 milliarder kroner og vil dermed legge beslag på en stor del av bevilgningene til dette området for årene som kommer om den skulle bli vedtatt. Her er det en kamp med ulike interesser lokalt og nasjonalt. Det er sterke tilhengere av å satse på Hordfast-prosjektet, på samme linje som det er mange som jobber for å skyte mer penger inn i å sikre andre transportårer langt bedre. Blant annet omfatter dette sikring og utbygging av en ny og sikker E16 og ny jernbane mellom Bergen og Voss. Her er det sterke lokale grupperinger som vil kjempe gjennom nettopp denne satsingen på bekostning av andre prosjekter, som da i realiteten vil omfatte Hordfast. Det skal nok holde hardt å finne plass til begge disse prosjektene. Allerede tirsdag skal fylkespolitikerne i Vestland prioritere sine prosjekter til neste NTP.

Det er å forvente at potten for neste NTP ikke vil vokse slik vi har sett de senere årene – heller tvert om. Koronasituasjonen vil nå står oppe i vil også kunne være med å forsterke en slik justering. Det finnes ikke penger til alle gode formål, og vi vil kunne oppleve at det må prioriteres hardere også mellom infrastrukturutbyggingene som kommer. Dette er noe vi nå ta inn over oss.

Så får vi se hvile prosjekter som til slutter vinner frem i køen og blir prioritert i den nasjonale transportplanen som vil styre vår samferdselspolitikk i årene kommer. Det gjenstår selvsagt også å se hvilke prosjekter som blir prioritert og hvilke som blir liggende utenfor og ikke får midlene som trengs for komme i gang.

Regjeringen planlegger å legge fram NTP 2022-2033 før påske 2021. Her blir det mange tautrekkingen og harde kamper i tiden fremover – og ordlyden kan nok bli tøffere enn vi har sett på lang tid.