Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er positiv til Gorm Frimannslund utspill om at de ønsker seg en friere rolle bygd opp etter Nye Veier-modellen. Foto: Norsk Jernbaneforbund

Jernbaneforbundet støtter Bane NOR-sjefens «Nye Baner»-utspill - men advarer mot store kontrakter

Norsk Jernbaneforbund mener opprettelsen av Jernbanedirektoratet har gitt mer byråkrati og unødvendig detaljstyring. Men forbundsleder Jane B. Sæthre advarer mot å legge skylda all skyld for jernbanesektorens utfordringer på arven etter Jernbaneverket.

Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund vil løsrives fra Jernbanedirektoratet og mener de må få samme frihet som Nye Veier.

– Gi oss gjerne samme rammebetingelser og handlingsrom som Nye Veier, vi er klare til å ta et slikt ansvar, var budskapet fra Bane NOR-sjefen fredag.

Nå får han ros for utspillet i Jernbaneforbundets korridorer.

– All honnør fra oss til Gorm Frimannslund. Det er viktig at han løfter problemene inn i den offentlige debatten. Vi har etterlyst at ledelsen tar til motmæle. Mye av kritikken som har haglet rundt økonomiske overskdelser og forsinkelser i utbyggingsprosjektene oppleves nok som urettmessig. Det er ingen tvil om at Nye veier har fått mer armslag, vi hører også at flere av partiene diskuterer overføringsverdi fra Nye Veier til «Nye Baner», sier forbundsleder Jane B. Sæthre i en kommentar til Byggeindustrien.

Ekstra byråkrati

Jernbaneforbundet mener opprettelsen av Jernbanedirektoratet i 2016 har ført til ekstra byråkrati, og mer detaljstyring i jernbanesektoren.

– Det vises også på rammebetingelsene til operatørene. Endrede rammer og høyere grad av tillit knyttet til omprioriteringer og frie midler til omdisponering, hadde ført til mer fleksibilitet og effektivitet, sier Sæthre.

– Når det er sagt har det liten relevans å vise til arven fra Jernbaneverket. Prosjektene har blitt for store og totalentreprisemodellen har ikke levert som forventet. Del elefanten opp i mindre biter, så blir den mer spiselig, sier Sæthre.

– Gjennomgang av reformen er en god tanke

Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund startet debatten om en friere rolle for statsforetaket i en kronikk i Aftenposten fredag. Kronikken ble senere publisert og fulgt opp med intervju på Bygg.no.

I intervjuet sier han hvorfor han går ut i offentligheten med ønskene sine nå:

– Tankene om «Nye Baner» har vært nevnt fra flere hold den siste tiden, og siden vi nå er i en situasjon der politisk ledelse har sagt at de ønsker en gjennomgang av jernbanereformen, så er det riktig tidspunkt for oss å mene noe om det. Jeg mener en gjennomgang av reformen er en god tanke, sier Gorm Frimannslund.

Vil ikke diskutere offentlige

Direktør Kirsti Slotsvik i Jernbanedirektoratet svarte med at hun ikke vil ta diskusjonen med Bane NOR-sjefen i offentligheten.

– Dette er innspill til departementet som vi sitter og jobber med i disse dager. Den diskusjonen vil jeg ikke ta med Gorm gjennom bygg.no, sa Kirsti Slotsvik til Byggeindustrien fredag formiddag.