Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund ønsker seg nye retninger i jerbanesektoren. Foto: Ådne Homleid

Bane NOR vil ha «Nye Baner» - ønsker løsrivelse fra Jernbanedirektoratet

Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund mener de må få samme frihet som Nye Veier. Direktør Kirsti Slotsvik i Jernbanedirektoratet vil ikke ta diskusjonen med Bane NOR-sjefen i offentligheten.

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund.

Store milliardoverskridelser og forsinkelser i flere prosjekter har satt Bane NOR under hardt press, og fra politisk hold varsles en gjennomgang av jernbanereformen fra 2016.

Reformen skulle gi oss mer jernbane for pengene, men på utbyggingssiden har kostnadene gått rett til værs.

Fredag gikk Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund ut i debattinnlegg i Aftenposten (kronikken er også publisert på Bygg.no) med følgende budskap:

«Gi oss gjerne samme rammebetingelser og handlingsrom som Nye Veier, vi er klare til å ta et slikt ansvar.»

Over Byggeindustrien forklarer Frimannslund timingen for utspillet slik:

– Tankene om «Nye Baner» har vært nevnt fra flere hold den siste tiden, og siden vi nå er i en situasjon der politisk ledelse har sagt at de ønsker en gjennomgang av jernbanereformen, så er det riktig tidspunkt for oss å mene noe om det. Jeg mener en gjennomgang av reformen er en god tanke, sier Gorm Frimannslund.

Tre parter

I dag er jernbanesektoren styrt av tre parter, Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.

Bane NOR leverer drift, vedlikehold, fornyelse og utbygging av prosjekter basert på avtaler inngått med Jernbanedirektoratet.

Modellen gir utfordringer, mener Bane NOR, noe som også kom frem i et innlegg publisert av utbyggingsdirektør Stine Undrum her på Bygg.no i forrige uke.

Der pekte utbyggingsdirektøren på flere utfordringer:

– Det er Jernbanedirektoratet som har ansvar for langsiktig strategi innen jernbanesektoren og «styrer pengesekken» basert på tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet. Det er dog politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og politikerne på Stortinget som beslutter de store linjene i utviklingen av jernbanenettet i Norge. Modellen kan være vanskelig å forstå både for de som er utsatt for den og for de som lever i den, skrev Stine Undrum.

Mener de er modne for friere rammer

Nå følger altså Bane NOR-sjefen selv opp der Undrum slapp.

På spørsmål om han er misunnelig på de friere rammene som Nye Veier styres under, sier han følgende:

– La oss i hvert fall si at vi jobber under ulike rammebetingelser. Den største forskjellen er at Nye Veier startet fra null da selskapet ble etablert, mens Bane NOR startet med utgangpunkt i den delen av Jernbaneverket som ikke gikk til Jernbanedirektoratet under reformen. Det har vært en større jobb å omstille en virksomhet som vår, enn å bygge opp en ny organisasjon fra bunnen av som Nye Veier kunne gjøre. Den finansielle modellen som de har, har også en annen grad av frihet enn det vi har, sier Frimannslund.

Du mener dere bør få mer økonomisk frihet, men samtidig så har en rekke av prosjektene deres vist at kostnadene er ute av kontroll. Det er kanskje vanskelig å se at dere er modne for å ta et slikt ansvar?

– Vi er fullt klar over at mange vil mene det. Men som jeg skriver i kronikken, så har ikke Bane NOR laget en eneste konseptvalgsutredning i vår tid. Alle laget av enten Jernbaneverket eller Jernbanedirektoratet. Det er de som bestemmer hvem som skal lage konseptvalgsutredningene, ikke Bane NOR. Det er sånn denne reformen virker. Jeg har forståelse for at noen forventer at Bane NOR også hefter ved ting som ble gjort i Jernbaneverket-tiden, men for oss kan det kan oppleves som vanskelig, sier Frimannslund.

Kirsti Slotsvik, direktør i Jernbanedirektoratet., vil ikke diskutere med Bane NOR-sjefen via Bygg.no. Arkivfoto: Trond Joelson

Vil ikke diskutere i media

Jernbanedirektoratets direktør Kirsti Slotsvik ønsker ikke å kommentere «Nye Baner»-utspillet til Bane NOR-sjefen, og sier følgende til Byggeindustrien:

– Dette er innspill til departementet som vi sitter og jobber med i disse dager. Den diskusjonen vil jeg ikke ta med Gorm gjennom bygg.no, sier Kirsti Slotsvik.

Frp tror på «Nye Baner»

Tankene om et «Nye Baner»-selskap ble først kastet inn i jernbanedebatten av Bård Hoksrud (Frp) her i Byggeindustrien.

Stortingspolitikeren tror et utbyggingsselskap etter Nye Veier-modell kunne skjerpet konkurransen i jernbanesektoren.

– Vi har lykkes svært godt i veisektoren med etableringen av Nye Veier. Der har man i stor grad fått kontroll og man får mer vei for pengene. Jeg tror konkurransen som er etablert på veisiden har bidratt til å få bedre kontroll både hos Statens vegvesen og Nye Veier, sa Hoksrud og la til:

– Jeg tror det å opprette en konkurrent til Bane NOR på tilsvarende måte som vi gjorde med Nye Veier, kunne være noe å se på for å skjerpe konkurransen i jernbanesektoren, sier Hoksrud.