Illustrasjonsfoto

Nye Veier vil bygge E6 i Vindåsliene med fire felt

 Nye Veier ønsker å legge veilinjen på E6 i Vindåsliene i Trøndelag i en dagsone vest for regulert trasé sør for Soknedal, blant annet ved å gjenbruke deler av eksisterende E6. 

- Da kan trafikantene få firefelts motorvei og fartsgrense på 90, eventuelt 100 km/t, til samme kostnad som for den regulerte løsningen med ettløps tunnel med tre felt og 80 km/t, heter det i en pressemelding fra Nye Veier.

– Vi får med andre ord en mer fremtidsrettet og trafikksikker vei for samme kostnad, sier Lars Bjørgård, utbyggingssjef i Nye Veier i meldingen.

I november i fjor signerte Nye Veier kontrakt med FCC Construcción, som har Johs. J. Syltern og Rambøll med seg på laget. Siden den gang har de jobbet sammen med å optimalisere utbyggingsprosjektet som går fra Ulsberg til Vindåsliene.

– Vi har sett på i alt sju ulike løsninger, med tunnel, dagsoner og en kombinasjon av disse. Det alternativet vi har valgt er helt klart det beste målt opp mot våre prosjektmål. Sammenlignet med alternativet med doble tunnelløp får vi en kostnadsbesparelse i størrelsesordenen 300-350 millioner kroner med den foretrukne dagsoneløsningen, sier Bjørgård.

Vindåsliene er et komplisert område for veibygging med utfordrende topografi, hensynet til elva Ila og Dovrebanen.
– Med internasjonal erfaring fra spanske FCC og lokal kjennskap fra Syltern, kombinert med Rambølls planleggingskompetanse har vi sammen kommet frem til det vi mener en svært god løsning. Dette viser igjen at Nye Veiers gjennomføringsmodell med samhandling og tidlig involvering av rådgiver og entreprenør, gir bedre og mer kostnadseffektive løsninger, sier Arild Mathisen, prosjektleder for E6 Ulsberg-Vindåsliene.

Foreslått veilinje gir god tilkobling til E6 gjennom Soknedal, Statens vegvesen sitt prosjekt, og til lokalveien.

Nå starter prosessen med å omregulere området. Nye Veier har oppstartsmøte med Midtre Gauldal kommune denne uken for å starte planprosessen. 

– Vi har målsetning om å komme i gang med anleggsarbeider i prosjektet i løpet av høsten, og vi håper at reguleringsplanen for Vindåsliene blir vedtatt slik at anleggsarbeidene kan starte der rundt årsskiftet 2020/2021. Dette krever at vi får en effektiv behandling av planen og at vi unngår innsigelser, sier Bjørgård.

Nye Veier mener Trafikkveksten i området på sikt vil medføre at den regulerte løsningen med ettløps, trefelts tunnel blir underdimensjonert. Nye Veier mener det er riktig å bygge for fremtiden da det erfaringsmessig blir dyrere og mer komplisert å bygge om når behovene oppstår. Krav om doble tunnelløp og rømningsvei slår inn ved en trafikkmengde på 8.000 kjøretøy per døgn. Etter prognosene vil dette behovet komme i perioden 2030-35. 

– Med fire felt i Vindåsliene får vi en mer helhetlig og jevn standard for E6 gjennom Trøndelag, sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan. Han er meget fornøyd med at det nå ser ut som det blir mulig å realisere fire felt i Vindåsliene