Ill. Statens vegvesen

Sotrasambandet omfatter langt mer enn selve brua

Torsdag i forrige uke ble det kjent hvilke tre konstellasjoner som skal kjempe videre om å sikre seg utbyggingen av rv. 555 Sotrasambandet. OPS-prosjektet har en totalramme på hele 17 milliarder kroner, og omfatter langt mer enn selve brukonstruksjonen.

Hele forfasen av prosjektet, inkludert utbyggingen til OPS-selskapet og byggherrekostander er på 10,5 milliarder kroner - inkludert drift og vedlikehold blir sluttsummen på 17 milliarder.

Snart starter forhandlings- og tilbudsfasen
Selve Sotrabrua er selvsagt hovedkonstruksjonen i prosjektet, men hvor stor andel av totalprosjektet denne vil utgjøre i kroner er ikke kjent.

Prosjektleder for rv. 555 Sotrasambandet, Arve Tjønn Rinde i Statens vegvesen, ønsker ikke å gå i detalj knyttet til enkelte konstruksjonselementer i prosjektet.

– Forhandlings- og tilbudsfasen starter etter 15 dager og fremover skal leverandørene blant annet estimere og bygge opp sine tilbud på alle konstruksjonene i prosjektet, inkludert ny Sotrabro, skriver Rinde i en e-post til Byggeindustrien.

Det er likevel kjent hvilke elementer selve utbyggingen omfatter, og dette viser at det er store arbeider som skal gjøres i tillegg til selve Sotrabrua.

Ni kilometer firefeltsvei
Det skal samlet bygges ni kilometer med ny firefeltsvei, inkludert den nye Sotrabrua på en kilometer, og som har et hovedspenn på 600 meter. Videre skal det bygges elleve kilometer veitunnel, herav 4,4 kilometer toløps tunneler samt 1,8 kilometer rampetunneler.

Det skal også bygges tre mindre gang- og sykkelveitunneler, med en total lengde på 570 meter. Prosjektet omfatter også seks større kryss, hele 22 bruer, inkludert gang- og sykkelbruer, 19 kulverter og 23 tunnelportaler. De som til slutt sikrer seg oppdraget skal også oppgradere og bygge gang- og sykkelveier på 14 kilometer, inkludert en ekspress-sykkelvei samt at det vil bli en oppgradering av lokalveinettet, delvis ned nye kollektivfelt.

- Prosjektet går nå inn i en ny fase der selskapene skal starte tilbudsarbeidet og forstå rammebetingelsene for prosjektet i detalj, uttalte Rinde i meldingen som ble sendt ut fredag. Neste fase kalles avklaring og tilbudsfase, der det skal gjennomføres fire avklaringsmøter med hver leverandør. Det første møtet skal gjennomføres allerede i slutten av mai, og fortsetter inn i juni. Hver møteserie har definerte temaer og vil gå over flere dager, melder Vegvesenet.

Planlagt byggestart ved årsskiftet 2021/2022
Første tilbudsfrist er 18 desember i år. Deretter følger en rekke forhandlingsmøter og nye tilbudsinnleveringer. Annonsering av OPS-selskap som skal finansiere, prosjekter, bygge, drifte og vedlikeholde Sotrasambandet i 25 år er planlagt i juli 2021. Byggestart er estimert til rundt årsskiftet 2021/2022.