Vinci er en av entreprenørene som kjemper om Sotrasambandet. Den franske giganten har lang erfaring med brubygging. Foto: Francis Vigouroux/ Vinci

Globale giganter bak brulagene på Sotrasambandet

Sørkoreanske og japanske rådgivere, australske banker og franske, spanske og italienske entreprenører er noen av de selskapene som kjemper om å bygge Sotrasambandet.

Torsdag ble det klart hvem som er prekvalifisert til å være med videre i konkurransne om gigangtprosjektet Sotrasambandet.

– De tre selskapene består av store aktører med erfaring fra gjennomføring av store samferdselsprosjekter med komplisert trafikkavvikling. Alle selskapene har i tillegg erfaring fra gjennomføring av alle faser innen kontraktsformen OPS, finansiering, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold, sa direktør for kontrakt og marked i divisjon Utbygging i Statens vegvesen, Bettina Sandvin i en pressemelding.

Byggeindustrien har sett nærmere på selskapene. Noen har vært i Norge en stund, mens andre er helt ferske. Fellesnevneren for alle er at de er globale aktører.

Sotra link

Sotra link består og er eid av FCC Construcción S.A., Salini Impregilo S.p.A., SK Engineering & Construction Co. Ltd. og Macquarie Corporate Holdings Pty Limited.

På entreprenørsiden satser Sotra link med spanske Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) og italienske Salini Impregilo S.p.A.

Barcelona-baserte FCC er allerede til stede i Norge. Høsten 2019 ble det klart at Nye Veier ville ha med seg dem videre på E6 Ulsberg – Vindåsliene. Denne kontrakten vant de sammen med Rambøll og Johs. J Syltern. Kontrakten har en verdi på 3,6 milliarder kroner.

– FCC har god erfaring med lange tunneler, bruer og å flytte store mengder masse langs et relativt stort geografisk område, sa daværende administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier den gang.

På Sotrasambandet har de med seg den italienske entreprenøren Salini. Den italienske entreprenøren har lenge vist interesse for det norsk markedet, og på slutten av fjoråret landet de en stor kontrakt med Bane NOR. På prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker fikk de totalentreprisen «UNB01 Underbygning» i et arbeidsfellesskap sammen med Impresa Pizzarotti & C. S.p.A, som også er fra Italia. Kontrakten, som er på 3,660 milliarder kroner, omfatter underbygningsarbeider for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i kontrakten er bygging av to bruer, tre tunneler på til sammen 5.3 kilometer og ny Skoppum stasjon cirka 1,3 kilometer sørvest for dagens Skoppum stasjon.

SK Engineering & Construction Co. Ltd. er en rådgivende ingeniør fra Sør-Korea. Det er allerede til stede i Europa med tre prosjekt i Tyrkia. Det mest kjente er Eurasia-tunnelen i Istanbul.

SK E&C er et av 95 selskap som danner konglomeratet SK Group. Det er det tredje største selskapet i Sør-Korea. I 2018 omsatte gruppen for 213, 6 milliarder dollar til sammen.

I ett hvert OPS-prosjekt er finansiering viktig. Sotra link-samarbeidet henter pengene sine hos australske Macquarie Corporate Holdings Pty Limited. Investeringsselskapet har 14.000 ansatte i 25 land.

ITIAS

ITIAS er den andre grupperongen, som er bestående og eid av Itinera S.p.A., IHI Corporation og ASTM S.p.A.

Italienske Itinera har også i lang tid vist stor interesse for norske anleggsprosjekt, og forsøkt å komme seg inn på forskjellige prosjekter i forskjellige konstellasjoner. På E6 Ranheim-Værnes samarbeidet de blant annet med FCC, men tapte for Acciona i Nye Veier-konkurransen.

I Danmark bygger de nå landets tredje største bru, Storstrømsbro, som binder Sjælland og Falster sammen via Masnedø. Denne kontrakten vant de opprinnelig i et arbeidsfellesskap sammen med den tidligere Follobane-entreprenøren Condotte. Condotte fikk som kjent store økonomiske problemer, og ble ikke med videre i Danmark heller. Kontrakten var på over 2,1 milliarder kroner.

Itinera har med seg det japanske tungindustrikonsernet IHI Corporation. De bygger alt fra skip til flymotorer, men også hengebruer.

Finansieringen til denne grupperingen står ASTM S.p.A. for. Det er faktisk eieren til entreprenørselskapet, og det ble grunnlagt av Giovanni Agnelli, mannen som også grunnla Fiat, og er regnet som en av de store italienske industribyggerne. ASTM fokuserer nå på drift og finansiering av motorveier.

Tidligere har Statens vegvesen også meldt at Mesta skal være med i JV ITINERA SPA/IHI Corporation, som underleverandør alle på drifts og vedlikeholdsoppgaver.

Via Sotra

Via Sotra består og er eid av VINCI Concessions S.A.S., VINCI Highways S.A.S., Acciona Concesiones S.L. og Implenia Switzerland Ltd.

I den siste grupperingen finner vi mange kjente navn. Franske Vinci er et av verdens største entreprenørselskap. I ENR 2019 Top 250 Global Contractors-kåring er de på sjetteplass, kun slått av fem kinesiske entreprenører. Det er snakk om en stor global aktør som har hatt prosjekter i store deler av verden.

Via sitt oppkjøp av Infratek i 2017 har de vært inne på det norske markedet i noen år, men aldri før som entreprenør. De har også en lang historie med OPS-prosjekter rundt om i verden. De siste årene har de særlig investert i drift av flyplasser. Blant annet kjøpte de i 2018 50,01 prosent av Gatwick-flyplassen ved London.

Med seg på laget har de spanske Acciona. Selskapet har etter hvert blitt velkjent i det norske markedet. Blant annet delte de TBM-kontrakten på Follobanen med italienske Ghella. I tillegg har de fått en milliardkontrakt av Nye Veier i Trøndelag.

I tillegg er Implenia Switzerland med på dette laget. Sveitsiske Implenia har en lenger historie i Norge enn samtlige andre Sotrasamband-tilbydere. I 2010 kjøpte de opp Betonmast Anlegg, og i 2015 overtok de Bilfinger Construction. Implenia Norge er altså godt kjent, men det er den sveitsiske delen som står nevnt i prekvalifiseringspapirene.