I midten av juni lyser Statens vegvesen ut to nye anbudskonkurranser for utbedring av E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv i Grong kommune. Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet lyser ut to kontrakter på E6 i Trøndelag

I midten av juni lyser Statens vegvesen ut to nye anbudskonkurranser for utbedring av E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv i Grong kommune.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding på sine nettsider.

Dagens E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke kravene til veibredde på europavei, og flere krappe svinger skal utbedres på den omtrent tolv kilometer lange strekningen, heter det i pressemeldingen.

Den nye veien blir omtrent meter i bredden og dimensjonert for 80 og opptil 90 kilometer i timen.

‒ Dette er hovedpulsåren mellom Sør- og Nord-Norge, og veien mellom Fjerdingen og Grøndalselv er i dag for smal enkelte steder til at to kjøretøy kan passere hverandre samtidig. Veien er også ulykkesutsatt og holder generelt sett en ganske dårlig standard. På en strekning hvor om lag hvert fjerde kjøretøy er tungtransport må veien utbedres både for å heve trafikksikkerheten og framkommeligheten, sier Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Veien mellom Fjerdingen og Grøndalselv er i dag for smal enkelte steder til at to kjøretøy kan passere hverandre samtidig. Foto: Statens vegvesen

Konkurransepreget dialog

Den største entreprisen dekker omtrent elleve kilometer av strekningen og vil bli lyst ut som en totalentreprise med prekvalifisering og konkurransepreget dialog. I dialogdelen av anskaffelsen vil entreprenørene bli invitert til å foreslå forbedringer i prosjektet. Dette gjelder også endringer som kan føre til omregulering av strekningen, skriver Vegvesenet.

Anskaffelsen gjennomføres i to faser, og invitasjon til prekvalifisering er planlagt lyst ut i midten av juni. Etter en vurdering av selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner vil tre av entreprenørene som melder sin interesse bli med til neste fase, heter det i pressemeldingen.

I fase to gjennomføres den konkurransepregede dialogen. Etter avsluttet dialog mellom den enkelte tilbyder og Statens vegvesen, leverer entreprenørene inn et endelig tilbud på løsningen de har valgt. Vegvesenet skriver videre at de forventer at denne fasen avsluttes i overgangen mellom januar og februar 2021.

‒ Det er allerede vedtatt en reguleringsplan for prosjektet der den nye veien hovedsakelig går langs dagens trasé. Men for å sikre at planen er så god som den kan være, både med tanke på kvalitet og kostnadseffektivitet, ønsker vi å involvere entreprenørene i en prosess med å vurdere justeringer av traseen, sier Johnsen.

Bru og kulvert i egen kontrakt

I midten av juni vil også delparsellen E6 Fjerdingelvbrua lyses ut i en egen utførelsesentreprise i en enhetspriskontrakt.

Denne strekningen er på omtrent én kilometer, og omfatter bygging av ei ny bru over Fjerdingelva og ny kulvert over elva Litlåa, samt oppgradering av tilstøtende veg og to skogsveiavkjørsler. Byggetiden er beregnet til rundt ett år. Det blir også lagt opp til en periode med sluttrydding av arbeidet våren 2022.

Utbedring av hele strekningen E6 Fjerdingen-Grøndalselv inngår i Handlingsprogram for riksveier 2018-2023, der det er satt av omtrent 480 millioner i 2020-kroner. Prosjektet er gitt en startbevilgning på 20 millioner kroner i Statsbudsjettet for inneværende år, heter det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.