Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, undertegnet onsdag tre driftskontrakter.Seksjonssjef Trond Heia (t.h.) leder driftsseksjonen i fylkeskommunen. Foto: Agder fylkeskommune

Tre driftskontrakter på fylkesveier undertegnet i Agder - Mesta fikk storkontrakt på 432 millioner kroner

Agder fylkeskommunes første tre driftskontrakter etter regionreformen ble undertegnet på onsdag i Arendal.

De tre kontraktene varierer i omfang, fra 432 millioner over en femårsperiode, til 16,2 millioner på fire år. Det er tre forskjellige anbudsvinnere på de tre kontraktene, fra det store Mesta, via mellomstore Presis Vegdrift til det lille lokale JDD Maskin fra Marnardal i Lindesnes kommune, skriver Agder fylkeskommune i en pressemelding.

Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, sier i meldingen at han er fornøyd med å få på plass de første kontraktene i ny organisasjon.

– Vi har allerede undertegnet utbyggingskontrakter i vinter, men det er gøy at vi nå også har driftskontrakter i havn, sier Olsbu i meldingen.

Den største av de tre kontraktene strekker seg langs det meste av området langs kysten av tidligere Aust-Agder. Arendals-kontrakten har en kontraktsum på 432 millioner pluss merverdiavgift over fem år. Den ble vunnet av Mesta AS.

Åmli-kontrakten, som inneholder mesteparten av innlandet i tidligere Aust-Agder ble vunnet av Presis Vegdrift AS. Det er en kontrakt verdt 227 millioner over fire år.

Som ledd i etterspørsel fra bransjen, har Agder fylkeskommune utlyst en relativt liten driftskontrakt i Tovdal og Myklandi indre Agder. Denne kontrakten ble vunnet av JDD Maskin.

Den unge gründeren Johan Dag Drange fra Marnardal i nye Lindesnes kommune skrev under kontrakten for JDD Maskin.Firmaet hans har i årene 2012-2018 vært underentreprenør på kontrakter i Setesdal. Den nye kontrakten med Agder fylkeskommune i Tovdal-Mykland er verdt 16,2 millioner over fire år.