IT-ekspert Torgeir Waterhouse fra Otte og Jøns Sjøgren i Byggevareindustriens Forening er gjester i den siste utgaven av podkasten Byggeplassen.

Podkast: - Vi har fått en kollektiv digital erfaring som det ville tatt mange år å komme til ellers

Veier og boliger bygges ikke fra hjemmekontor, men er byggenæringen likevel blitt mer digital i koronaens tid?

– Ja, mener podkastgjestene Torgeir Waterhouse fra konsulentfirmaet Otte og administrerende direktør i Byggevareindustriens Forening, Jøns Sjøgren.

I den siste epsioden av podkasten Byggeplassen kan du høre Waterhouse og Sjøgren mer om hvordan byggenæringen og næringslivet ellers er blitt hastedigitalisert over natta og hvilke langsiktige konsekvenser det kan få.

De mener de ansatte i byggenæringen, i likhet med resten av samfunnet, har tatt syvmilssteg i sin digitale kommunikasjon - blant annet gjennom møteplattformer som Teams og Zoom.

– Vi ser at folk, enten de jobber i byggenæringen, utdanningssektoren eller i en annen bedrift, så har de hatt en erfaringseksplosjon i digitale verktøy, sier Torgeir Waterhouse som mener digitaliseringen i samfunnet har blitt kraftig fremskyndet under krisen.

– Vi har den siste tiden fått en kollektiv digital erfaring som det ville tatt oss mange, mange år å komme til ellers. Noen hadde kanskje aldri forsøkt noen av de verktøyene som vi bruker daglig nå, selv med bruk av tvang, sier IT-eksperten Torgeir Waterhouse i podkasten.

Jøns Sjøgren mener de digitale møtene som gjennomføres i dag, kan komme til å sette varige spor.

– Ta for eksempel selgere i vår bransje som nå sitter på hjemmekontor i stedet for å kjøre rundt i firmabilen og besøke kunder. Det er en stor adferdsendring. Mange ser at det fungerer med kundemøter digitalt. Det er noe som vil spare både tid og penger, og det vil kanskje gi mer effektive møter også, sier Sjøgren.