Hvam Nordre

I midten av mars ferdigstilte Ø. M. Fjeld AS prosjektet Hvam Nordre, som består av bilforretning og bilvedlikehold, samt næringslokaler for et hageselskap.

Fakta

Sted: Hvam på Romerike

Prosjekttype: Næring

Byggherre: Hvam Nordre AS c/o Rimfeldt Eiendom

Totalentreprenør: Ø. M. Fjeld

Kontraktsum uten merverdiavgift: 156 millioner kroner

BTA: 10.082 kvadratmeter og p-kjeller på 3.923 kvadratmeter

Arkitekt: Arkitektene Astrup og Hellern

Landskapsarkitekt: Grindaker

Rådgivere: RIBr: Norconsult l RIB plasstøpt betong, RIBfy: Rambøll l RIB prefab: Soltech l RIG, RIM: AFRY Norge

Underentreprenører og leverandører: Grunn og utomhusarbeider: Håkanes Maskin l Bæresystemer: Åkrene Mek. Verksted l Fasader: Sagstuen, Romerike Profilteknikk, Steni l Porter: Scanmark l Dører: Sentrum Bygg l Solavskjerming: Lunex l Maler: Odin Entreprenør l Beslag: Gunnar Jensen l Byggevarer: Gausdal Landhandleri l Vegger: Gipsplatemontasje l Gulvstøp og sliping av gulv: Hæhre Gulvstøp l Himlinger og kontorfronter: Modulvegger l Gulvbelegg og tepper: Sletvold l Taktekking: Protan Entreprenør l Kjøkken: Sigdal l Lås og beslag: DormaKaba l Heis og løftebord: Heisplan l Branntetting: Firesafe l Trapper og rekkverk: N-Bygg l Rørarbeider: GK Rør l Ventilasjonsarbeider: Randem & Hübert l Elektroarbeider: Romerike Elektro l Oppmåling: Geoteknikk Survey l Trykktesting: Oslo Termografi

Prosjektet, som ligger på Hvam på Nedre Romerike, består av to bygg. Ø. M. Fjeld startet byggearbeidet i oktober 2018, etter å ha prosjektert siden august samme år.

– Det har vært en nokså knapp byggetid, men dette løste vi med god drift og godt samarbeid med byggherren Hvam Nordre c/o Rimfeldt Eiendom AS, sier prosjektleder Frode Kristiansen i Ø. M. Fjeld AS til Byggeindustrien.

Stabile leirmasser

Han forteller at det har vært stabile leirmasser i tillegg til noe forurenset masse i topplaget på tomta.

– Vi har fundamentert på helstøpt plate på mark, og stripefundamenter på det største bygget, sier Kristiansen.

Ifølge prosjektlederen, har utfordringene vært at det er en høyspentledning som nærmeste nabo til byggeplassen.

– Den gjorde at vi hadde begrensninger for blant annet kranbruk og løft, men dette løste vi i godt samarbeid med Statnett.

Glass og aluminium

Bæresystemet i byggene består av stål, hulldekker og prefabrikkert betong. Fasadene består i hovedsak av glass- og aluminiumselementer i tillegg til sandwichelementer.

– Innvendig er det stål- og gipsvegger, samt sandwichvegger. Gulvet er enten slipt eller pusset betong. I næringslokalet til hageselskapet, er det teppefliser. Hovedoppvarmingen i begge byggene kommer fra varmepumpe, sier Kristiansen.

Synlig for mange

De nye næringsbyggene vil bli godt synlige for de rundt 80.000 bilistene som hver dag passerer på E6. Få veistrekninger i Norge kan vise til samme trafikktall som motorveien som går forbi Hvam næringspark ved Olavsgaard i Skedsmo.

Kongsvingerselskapet Rimfeldt Eiendom satser tungt på næringslokaler i området, og det er også Rimfeldt Eiendom som står bak utbyggerselskapet Hvam Nordre AS.

Det er Arkitektene Astrup og Hellern AS som har tegnet byggene. Sivilarkitekt og daglig leder Åke Letting, sier at utformingen på bilforretningen først og fremst er basert på et arkitektonisk uttrykk etter føringer fra den nederlandske eieren av selskapet.

– I tillegg er lokalene tilpasset tomta. Det er store, åpne volumer med en eksklusiv glassfasade. For øvrig er det et enkelt bygg, sier Letting.

Rund i enden

Den runde formen på den ene enden av bilbygget er tilpasset tomtas form, og åpner opp mot adkomstveien. Den åpne salgshallen er designet for å vise flest mulig biler, og det er åpent mellom etasjene.

– I det andre bygget, som er avtrappet mot kraftledningen, er det tre bilverksteder i første etasje. I andre etasje er det kontorlokaler. Vi har prøvd å lage hele anlegget som en helhet, der byggene står rygg mot rygg mot hverandre. De har forskjellig utforming på grunn av ulike funksjoner, sier Letting.

– Flott prosjekt

Han forteller at bilforretningsbygget er et av flere bilbygg de har tegnet de siste årene.

– Det har vært et flott prosjekt for oss å være med på. Utfordringen har bestått i å få plass til volumene på relativt liten plass på tomta, men ellers har det vært en grei jobb å tegne. Dessuten har det vært en hyggelig oppdragsgiver og entreprenør å jobbe sammen med, sier Åke Letting.


Flere prosjekter