I 2015 feiret Erna Solberg, Trine Skei Grande, Arild Hareide og Siv Jensen at regjeringens planlegging av Ringeriksbanen var i gang. Nå er planen vedtatt. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Plan for Ringeriksbanen og ny E16 er vedtatt

Den statlige reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss er vedtatt. Det vil korte turen med Bergensbanen med nesten én time.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet vedtok planen fredag.

– Ringeriksbanen har vært utredet og vurdert i 30 år, men nå har vi endelig vedtatt en plan som gjør at prosjektet kan realiseres, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H).

Ringeriksbanen og ny E16 er planlagt som et fellesprosjekt mellom Bane NOR og Statens vegvesen. At bane og vei blir planlagt og bygget samlet er effektivt og fører til mindre arealbeslag i Hole og Ringerike, poengterer regjeringen i en pressemelding.

Reguleringsplanen som i dag er vedtatt skal legge til rette for utbygging av 40 kilometer dobbeltsporet jernbane (Ringeriksbanen) fra Sandvika i Bærum kommune, gjennom Hole kommune og frem til Hønefoss i Ringerike kommune. Rundt stasjonene på Sundvollen og i Hønefoss legges det til rette for fortetting og byutvikling. Planen omfatter også 16 kilometer ny firefelts motorvei fra Høgkastet i Hole kommune til Vekrysset ved Hønefoss.

– Dette prosjektet vil redusere togreisen fra Hønefoss til Sandvika til 20 minutter, og reisetiden på Bergensbanen vil være kortet ned med nesten én time. Ny E16 med fire felt på hele strekningen øker også veikapasiteten, som reduserer kø og bidrar til økt trafikksikkerhet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i meldingen.

Anbefalte løsninger

Planen er vedtatt med liten utfylling på Sundvollen (alternativ A), uten motorvegkryss på Helgelandsmoen (alternativ B) og med deler av traséen over Mælingen på en 600 meter lang fylling (alternativ B). Dette er de løsningene som er anbefalt av Bane NOR og Statens vegvesen, og som gir den høyeste samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet.

– Vi har gjort en grundig vurdering av de ulike alternativene, og har landet på disse løsningene fordi vi tror at det vil gi best resultat totalt sett, sier Astrup.

Reguleringsplanen berører internasjonalt viktige naturområder, svært produktive landbruksarealer og lokalt og regionalt viktige friluftsområder.

‒ Samtidig med at planen vedtas, er det gjennom opprettelsen av Nordre Tyrifjorden og Storelva naturreservat besluttet å sette av arealer for økologisk kompensasjon. Bane NOR og Statens vegvesen skal opprette et nydyrkingsfond for å kompensere for tap av dyrka mark, og et friluftsfond for å kompensere for tap av friluftsområder. Dette kommer i tillegg til de avbøtende tiltakene som er innarbeidet i selve reguleringsplanen, skriver regjeringen.

‒ Betydelig besparelsespotensial

Konserndirektør i Bane NOR, Gorm Frimannslund, sier til Byggeindustrien at den store statlige jernbaneutbyggeren er klar til å starte arbeidet på Ringeriksbanen så snart Stortinget kommer med en beslutning om bevilgning og byggestart.

‒ Vi har prosjektorganisasjonen på plass, men vi må først avvente signalene fra myndighetene. Vi er veldig godt fornøyde med det vedtaket som er tatt i dag Ringeriksbanen har aldri kommet så langt tidligere, og når vi først har kommet så langt, forventer vi også at den blir realisert, sier Frimanslund.

I januar i år ble det klart at fellesprosjektet ble forsinket på ubestemt tid. Regjeringen ville da ikke vedta reguleringsplanen, fordi de forespeilede kostnadene på 33,9 milliarder kroner var for høye.

‒ Betyr det statlige vedtaket at kostnadene er tatt ned til et akseptabelt nivå for regjeringen?

‒ Jeg kan ikke si akkurat hviklet nivå vi nå er nede på, men vi har jobbet hardt med å finne potensialer for kostnadsoptimalisering, og vi har sett noen potensialer som er av betydelige størrelser. Det er ikke slik at man nå kommer ned på det opprinnelige anslaget fra KS1, men det har vært jobbet godt med besparelsene, sier Frimannslund.

Den opprinnelige prisen for fellesprosjektet var anslått til 28,4 milliarder kroner.