Artikkelforfatterne partner og advokat Aslak Førde, partner og advokat Silje Ullebust og advokatfullmektig Vjosa Maxhuni jobber i Advokatfirmaet Hjort.

Innlegg: Koronaviruset og nye entreprisekontrakter

Koronavirusets utbrudd og myndighetenes omfattende tiltak har allerede gitt merkbare konsekvenser i byggenæringen. Situasjonen er usikker og det oppstår stadig nye problemstillinger. Samtidig er det viktig å holde aktiviteten i gang for å bevare viktig samfunnsstruktur og verdiskapning.

Artikkelforfatterne

Artikkelforfatterne partner og advokat Aslak Førde, partner og advokat Silje Ullebust og advokatfullmektig Vjosa Maxhuni jobber i Advokatfirmaet Hjort.

Byggenæringen sysselsetter 350.000 personer og hadde en omsetning på 600 milliarder kroner i fjor.

Hvis nye prosjekter og kontrakter stopper opp på grunn av den usikre situasjonen, vil de samfunnsøkonomiske konsekvensene kunne bli store.

Men det trenger ikke å stoppe opp; ved å ta høyde for mulige konsekvenser og gjøre nødvendige tilpasninger i avtalene som inngås, vil man fortsatt kunne gjennomføre nye prosjekter og opprettholde aktivitetsnivået i bransjen.

Virusutbruddet og entrepriseprosjekter

Det er flere forhold som kan påvirke fremdriften og kostnadsbildet for prosjektene, blant annet:

  • Mangel på personale og arbeidskraft
  • Forsinkede og manglende leveranser av tjenester og varer
  • Svekket likviditet hos aktørene
  • Myndighetspålegg om stenging av byggeplassen, smitteverntiltak og andre restriksjoner
  • Forsinket byggesaksbehandling
  • Redusert effektivitet (plunder og heft som følge av smitteverntiltak)

For prosjekter som allerede er i gang, vil det bero på en tolkning av den inngåtte avtale, hvordan disse forholdene vil påvirke partenes kontraktsrettslige plikter og rettigheter overfor hverandre.

Avhengig av de konkrete omstendigheter, vil pandemien trolig anses som et «force majeure»-forhold i allerede inngåtte kontrakter, og frita partene for mislighold som skyldes pandemien.

For avtaler som skal inngås fremover vil dette stille seg annerledes.

Nye entreprisekontrakter

Ved inngåelse av nye entreprisekontrakter, må alle parter ta høyde for risikoaspektene forbundet med egne ytelser som følge av virusutbruddet. Dette kan gjøres gjennom tilbudsangivelser, prismekanismer og øvrig kontraktsregulering.

Noen anbefalinger:

1. Angi og dokumentere tiltak for forebygging og begrensning av konsekvensene av fremdriftshindringene som kan oppstå på grunn av koronapandemien. Dette kan gjøres i tilbudsgrunnlag eller i en løpende logg i kontrakten.

2. Legg inn romslig slakk i fremdriftsplaner.

3. Avtal særskilte kontraktsklausuler med ansvarsfordeling og forbehold for koronavirusets konsekvenser, eventuelt tilpasse innholdet i eksisterende klausuler om force majeure. Dette bør gjenspeiles i kontraktens priser.

4. Tilpass kontraktsforpliktelser som kan påvirkes av virusutbruddet med nødvendige forbehold og andre justeringer. Dette er særlig aktuelt for kontraktsmekanismer knyttet til betaling, fristforlengelse, rigg og drift, og vederlagsjusteringer.

5. Tilpass varslingsskjemaer og –prosedyrer så partene får oversikt og kontroll over koronavirusets virkninger på prosjektet. Effekten av koronasituasjonen bør være et fast punkt i ukes- og månedsrapporter slik at partene sikrer beskrivelser av utfordringene i samtid.

6. Gjennomgå depositums-, garanti- og forsikringsordninger for å sikre at de ivaretar partenes behov for økonomisk sikkerhet, også med hensyn til koronavirusets mulige virkninger

Vi fraråder å ta i bruk generelle forbehold som ikke er tilpasset situasjonen vi befinner oss i. Det er klart at viruset vil kunne påvirke prosjekters fremdrift og kostnader; kontraktsreguleringer bør vurderes nøye for å balansere risikoen på en adekvat måte og sikre god håndtering av de situasjoner som måtte oppstå.

Særlige hensyn ved offentlige anskaffelser

For nye entreprisekontrakter som omfattes av reglene for offentlige anskaffelser, kan det oppstå særlige problemstillinger. I pågående og kommende konkurranser bør det tas hensyn til pandemien ved utformingen av både konkurransegrunnlag og tilbud.

Det vil normalt være i både oppdragsgivers og tilbyders interesse å avklare risikoen for oppfyllelseshindringer eller øvrige spørsmål som kan oppstå på grunn av pandemien. Dette for at tilbydere har gode forutsetninger for å innlever tilbud samt å unngå at det tas forbehold av en slik karakter at tilbud må avvises.

Hvis tilbyder i pågående anskaffelsesprosesser ser at leveransen må endres eller utsettes på grunn av koronautbruddet, anbefaler vi at det tas opp med oppdragsgiver før tilbudsfristens utløp. Fremfor å ta forbehold, kan tilbyder be oppdragsgiver tilpasse/endre avtalevilkårene. Det er imidlertid viktig å være klar over at det ikke er adgang til å foreta vesentlige endringer i konkurransedokumentene. Hvis oppdragsgiver finner det nødvendig å foreta vesentlige endringer, må oppdragsgiver avlyse konkurransen og utlyse en ny konkurranse i tråd med regelverket.

Et alternativ er selvfølgelig at tilbyder beregner og priser risiko knyttet til koronautbruddet i de tilbudte løsninger.

En spesiell problemstilling gjelder tilbud som allerede er inngitt, men kontrakt ikke er inngått før koronautbruddet. Tilbyder kan ikke fritt trekke tilbake tilbudet. Hvorvidt det er adgang til det må vurderes konkret. Det er grunn til å være oppmerksom på at tilbyder vil kunne risikere å måtte erstatte det tap som oppdragsgiver lider som følge av at tilbyder ikke lenger står ved sitt tilbud.

Utviklingen fra tilbudstidspunktet i lys av pandemien kan likevel gi krav på endringer i kontrakten. Hvilke endringer tilbyder har krav på må vurderes konkret, og i alle tilfeller er det ikke adgang til å gjøre vesentlige endringer.

Veien videre

Situasjonen knyttet til koronaviruset er usikker. Det er vanskelig å forutse hvordan forhold vil utvikle seg, og det oppstår stadig nye problemstillinger.

Fremover bør pandemiens konsekvenser for entrepriseprosjekter være en sentral del av kontraktsdialogen mellom byggherrer, entreprenører og andre involverte. Samtidig som alle aktører bør være fremoverlente i denne krevende tiden, anbefaler vi at det etableres tydelig ansvarsfordeling og risikoplassering i kontraktsgrunnlaget.