Tjenesteområdeleder byggesak i Lillehammer kommune, Kjell Arve Bråtesveen deltok fredag i digitalt møte i planutvalget i Lillehammer kommune.

I denne kommunen gjennomføres det nå digitalt møte i planutvalget

I Lillehammer kommune ble det på svært rask tid etablert hjemmekontorløsning og kommuen har nå tilnærmet full drift i byggesaksavdelingen. Fredag gjennomføres det digitalt møte i planutvalget i kommunen.

– Jeg sitter nå i møte med politisk ledelse i planutvalgsmøtet, seier tjenesteområdeleder byggesak i Lillehammer kommune, Kjell Arve Bråtesveen når Byggeindustrien ringer fredag formiddag.

Møtet i planutvalget i Lillehammer kommune gjennomføres nå i Teams. Printscreen Lillehammer kommune

Byggesaksavdelingen i kommunen er i full drift, og Bråtesveen opplyser at byggesaksavdelingen var tidlig i gang med å etablere hjemmekontorløsninger for alle. Dette har avdelingen lykkes med og er stort sett tilgjengelige og arbeider nå med behandling blant annet byggesaker og seksjoneringssaker, men nå digitalt fra hjemmekontor.

– Det jobbes nå med mange store planer i Lillehammer. Det skal bygges ny E6 og utarbeides ny kommuneplan og kommunedelplan, sier han.

– Alt vil gå som normalt i avdelingen de nærmeste dagene?

– Alt går som normalt. Nå gjennomføres planutvalgsmøter på Teams. Det fungerer veldig bra. Jeg håper inderlig at hjulene nå holdes i gang og at det ikke stopper, og at det vi opplever nå kun blir en forsinkelse mens vi trøbler med smittefaren, sier han.

I en mail sendt til lokale aktører, skriver Bråtesveen at kommunen som alle andre har brukt litt tid på å forberede seg på den nye situasjonen.

«Vi bruker også mye tid nå på å motta og gi informasjon til våre kunder/brukere og til hverandre. Dette vil kunne medføre at vi ikke makter å overholde alle tidsfrister, og særlig for tre ukers søknader. Derfor kan det skje at det vil bli bedt om litt fristforlengelse i saker. Dette håper vi det er forståelse for», skrier han i mailen.

– Lillehammer kommune har rigget seg på plass på digitale løsninger på kort tid. Vil en stor kommune slite med å klare det samme?

– Vi har nå vært heldigitale i mange år. Det er klart at kommuner som ikke har kommet over på elektroniske plattformer vil ha en større utfordring, sier han.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet fastsatte forrige uke en forskrift som gjør det enklere å avholde møter i folkevalgte organer som fjernmøter. Her kan du lese KS sine tips og råd i valg av digitaleløsninger for fjernmøter.