De begrunner vedlikeholdsfokuset med at togtrafikken øker og at jernbanenettet er gammelt.
Sammen med et villere klima betyr dette at behovet for vedlikehold blir stadig større, skriver de i en pressemelding.
– Derfor har vi satt vedlikehold høyere på prioriteringslista vår i neste NTP-periode, sier jerbanedirektør Kirsti Slotsvik og Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund i en pressemelding.
Bane NOR er nå i ferd med å digitalisere jernbanen, og varsler også en forsatt satsing på det nye signalsystemet ERTMS. Systemet skal forenkle og modernisere måten jernbanetrafikken styres og driftes på.
– Vi prioriterer å fullføre igangsatte prosjekter høyest slik at effekten av disse kan tas ut så fort som mulig i form av flere avganger og bedre punktlighet, sier Slotsvik og Frimannslund i meldingen.
De trekker frem prosjekter som gir bedre kapasitet for både gods- og persontrafikken er særlig viktige. Både for å møte etterspørselen etter effektive transportløsninger, og for å bidra til å nå klima- og miljømålene.
Det er samfunnsøkonomiske beregninger som ligger til grunn for hvilke tiltak som anbefales prioritert.
Du kan lese prioriteringslisten fra Bane NOR og Jernbanedirektoratet her.
- Nøkkelord
- Jernbane