– Nye Veier foreslår disse strekningene med utgangspunkt i analyser av hele riksveinettet, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Her er Nye Veiers forslag til nye strekninger i NTP

Til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022 til 2033 foreslår Nye Veier 18 nye strekninger lagt til selskapets portefølje.

Her er det utvalgte strekningene:

1. E39 Ålgård-Hove
2. E39 Bokn-Stord
3. E39 Stord-Os
4. E39 Ålesund-Molde
5. E136 Dombås-Vestnes
6. E6 Otta-Dombås
7. E6 Dombås-Ulsberg
8. Rv.3 Kolomoen-Ulsberg
9. E39 Klett-Harangen
10. E14 Stjørdal-Meråker
11. E6 Åsen-Steinkjer
12. Rv.80 Bodø-Fauske
13. E6 Fauske-Bognes
14. E8 Nordkjosbotn-Tromsø
15. Rv.4 Oslo-Mjøsbrua
16. Rv.25 Hamar-Løten
17. Forbindelse Øst-Vest
18. Transport i og rundt Oslo

– Nye Veier foreslår disse strekningene med utgangspunkt i analyser av hele riksveinettet. Strekningene vi foreslår til utvidelse av vår portefølje har høy risiko for ulykker, dårlig fremkommelighet og lave hastigheter. Dette er strekninger hvor nye vei vil gi stor nytte for de som bruker dem, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding.

Nye Veier har dermed svart på oppdraget fra Samferdselsdepartementet i arbeidet med NTP.

– Dette er oppdrag nummer ni i forberedelsene til NTP. Det er en rød tråd i alle oppdragene som er grunnlaget for neste NTP. Handlingsrommet i økonomien forventes å bli lavere og behovet for effektiv ressursbruk og mer infrastruktur for pengene, blir viktig framover, melder veibyggeren.

– Vi legger vekt på å løse de viktigste utfordringene først. Vi har analysert hardt skadde og drepte per personkilometer, gjennomsnittsfart og trafikkbelastning for disse strekningene. Spesielt distrikter og tettsteder utenfor de store byene vil dra nytte av rask og sikker reisevei – eksempelvis gjennom økt tilgang på arbeidskraft. Nye Veier har også synliggjort hvor stor utbyggingsportefølje selskapet kan klare å gjennomføre gitt ulike nivåer på det årlige statlige finansielle bidraget, sier Aanesland.

– Vårt mål er 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp i byggefasen og 75 prosent reduksjon i driftsfasen regnet fra oppstartsåret i 2016. Vi har i vårt NTP-innspill foreslått at våre anleggsplasser skal bli fossilfrie slik at utslipp i ikke-kvotepliktig sektor under bygging og drift bli nærmest lik null. Vi skal redusere utslippene og minske inngrep i naturmiljøet i alle våre utbygginger. Nye Veiers arbeid for å redusere klimagassutslippene er i mindre grad avhengige av hvor veiene bygges, legger Aanesland til.

Hun peker på at effektivt veinett er nødvendig for kollektivtrafikken i store deler av landet.

– Prioriteringene er i svært liten grad begrunnet i behov for større transportkapasitet inn mot byene. Begrunnelsen for valgene er behov for redusert reisetid mellom byer, innad i regioner og næringslivets behov for effektiv transport over lange strekninger, skriver Nye Veier i meldingen.

Prioriteringene er basert på fem mål:
* Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet​
* Mer for pengene​
* Effektiv bruk av ny teknologi​
* Nullvisjon for drepte og hardt skadde​
* Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål