Direktør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging håper tunneldriving kan starte på ny så snart det er mulig. Foto: Marit Hommedal

Tunneldriving på Bybanen stanset – entreprenører rammet av grenseinnstramminger

Tunneldriving på fjerde byggetrinn på Bybanen i Bergen er stanset på grunn av karantenebestemmelsene. Arbeid på soner i dagen pågår som normalt.

Det er direktør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging som opplyser at drivingen i Fyllingsdalstunnelen og i Årstadtunnelen er stanset inntil videre.

– Det er den sveitsiske entreprenøren Marti som driver Fyllingsdalstunnelen og deres ansatte er rammet av innreisebestemmelsene. Skanska driver Årstadtunnelen og er i samme situasjon, sier han.

Arbeid i dagen pågår fra sentrum til Fløen, ved Haukeland (inkludert arbeid i sjakter), strekket fra Kronstad over Mindemyren til Kristianborg, og arbeid i Fyllingsdalen utenfor Oasen.

Skoglie sier han håper driving kan starte så snart det er mulig.

– Folkehelseinstituttet har lang tidshorisont på sine råd og vi må forberede oss på at det kan ta lang tid, sier Skoglie.

Han sier at Fyllingsdalstunnelen er tre kilometer lang og forsinket driving kan få betydning for tidspunkt for ferdigstillelse av fjerde byggetrinn.

– Vi følger rådene fra Folkehelseinstituttet og det samme gjør entreprenørene, sier Skoglie.

– Vi har ingen egne ansatte som er smittet, men cirka ti personer er i karantene etter å ha vært på reise i utlandet. De fleste av disse er ute av karantenen om få dager, legger han til.

Skoglie sier at koronakrisen vil ha kostnader både for Bybanen Utbygging og for entreprenørene.

– Vi må diskutere om krisen er en force majeure-situasjon, noe som har betydning for fordeling av ekstrakostnadene, sier Skoglie.

Han sier at det er viktig for Bybanen Utvikling å hjulene i gang sammen med entreprenørene.

– Når produksjonen holdes i gang er vi med å skape noe som er bra for samfunnet. Så får vi se om utviklingen stanser dette, sier Skoglie.