Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen.

Ap vil vite om utenlandsk dominans på Sotrasambandet vil få konsekvenser for OPS-prosjekt i nord

Kirsti Leirtrø i Arbeiderpartiet vil vite om regjeringen vil legge mer til rette for norsk anleggsbransje i det planlagte OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Nå har hun stilt skriftilig spørsmål til samferdselsministeren i Stortinget.

Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet har stilt skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om det planlagte OPS-prosjektet Hålogalandsvegen.

Fredag ettermiddag ble det kjent at fire utenlandske entreprenørselskaper fra Kina, Tyskland, Frankrike og Italia har varslet interesse for det offentlig-private-samarbeidet Sotrasambandet utenfor Bergen til cirka 10 milliarder kroner.

Den norske anleggsbransjen har tidligere advart mot at kontrakter i dette størrelseslandskapet, vil utelukke de aller fleste norske og nordiske aktørene i entreprenørmarkedet.

Bør få innvirkning på kommende OPS i nord

I Arbeiderpartiet mener de erfaringene fra Sotrasambandet-konkurransen bør inn i vurderingene av den planlagte OPS-kontrakten for E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt (Hålogalandsvegen) i Nord-Norge.

Vegvesenet startet markedsdialog med en-til-en-møter om den omstridte megakontrakten før jul. Prosjektet vil ha en prislapp på rundt ni milliarder kroner.

Arbeiderpartiet frykter OPS-modellen og kontraktsstørrelsen vil gi en tilsvarende utenlandsk dominans som det som har vært tilfelle på Sotrasambandet.

– Vi mener i utgangspunktet at verken Hålogalandsveien eller Sotrasambandet skulle vært et OPS-prosjekter. Men først og fremst er vi opptatt av at vi har en anbudsstrategi som gir like konkurransevilkår og er tilrettelagt for norsk anleggsbransje, sier Kirsti Leirtrø til Byggeindustrien.

Med det mener hun at prosjekt deles opp i mindre kontrakter, og at det blir stilt krav som ikke er i strid med EØS-reglene.

– Da tenker jeg for eksempel krav til antall fagarbeidere, lærlinger og innovasjon. Pris alene gir ikke like konkurransevilkår, og dermed mister vi viktig kompetanse og norske arbeidsplasser, mener Leirtrø.

Skriftlig spørsmål

Leirtrø har nå tatt opp OPS-spørsmålet skriftlig i Stortinget med samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf).

Ordlyden i spørsmålet hun har stilt til statsråden er følgende:

«Hålogalandsveien i Nordland er lagt opp som et stort OPS-prosjekt. Vil statsråden bruke de erfaringene en nå har gjort seg ved OPS-prosjektet Sotrasambandet hvor det kun er utenlandske entreprenører med i konkurransen, og legge mer til rette for Norsk anleggsbransje?»

Hun grunngir spørsmålet med at det kun er utenlandske entreprenører som er med i konkurransen i OPS-prosjektet Sotrasambandet, og trekker fram advarsler som har kommet fra den norske anleggsbransjen.

«En samlet norsk anleggsbransje har advart både mot så store prosjekt som OPS men de har også bedt om at store prosjekt deles opp slik at også norske entreprenører kan konkurrere. I 2017 regnet Samfunnsøkonomisk analyse på forskjellen mellom å tildele en kontrakt på 1 mrd kroner til en norsk entreprenør og en utenlandsk entreprenør (60% import). Verdiskapingen faller fra 740 mill kr til 285 millioner kr. Tilsvarende faller skatteinntektene fra 232 mill kr til 79 mill kr, og antall nye årsverk faller fra 860 til 320. I tillegg forsvinner kompetansen til utlandet. Dette er en uheldig utvikling som krever at en tar viktige grep i utformingen av anbudsstrategi», skriver hun i spørsmålet til samferdselsministeren.

Byggeindustrien tok mandag kontakt med Samferdselsdepartementet med spørsmål om hva samferdselsministeren tenker om den utenlandske dominansen på Sotrasambandet, men har foreløpig ikke fått svar.