NCC bygger Færøyene-tunnel tett på middelalderkatedral

Med Færøyenes største middelalderbygning Magnuskatedralen få meter unna tunnelløpet, utfører NCC drivingen av den 10.5 kilometer lange undersjøiske Sandoytunnelen.

Den 800 år gamle Magnuskatedralen i Kirkjubøur på Færøeyne står på ventelisten for UNESCOS Verdensarvsliste og er den største middelralderbygningen på øygruppen.

Det fører til ekstra utfordringer for NCC når de skal drive tunnel like ved siden av. Tunnelarbeiderne må blant annet gjennomføre løpende målinger av vibrasjoner fra sprengningsarbeidet.

– Med tunnelløp som drives tett på et historisk byggverk som dette, er rystelsesgrensene ved sprengningsarbeider strengere enn normalt, forteller NCCs anleggsleder på Sandoytunnel-prosjektet, Kristian Storhamar.

Strenge rystelsesgrenser
For boliger og industribygg er maksgrensene for vibrasjoner ved tunnelsprengning henholdsvis 35 og 48 mm per sekund, mens for historiske og verneverdige bygninger som Magnuskatedralen er maksgrensen redusert til 18 mm per sekund.

Sprengningene skal derfor skje med reduserte salvestørrelser.

For å sørge for at sprengningssalvene ligger under det fastsatte rystelsesnivået, har NCC satt ut rystelsesmålere og loggere både på Magnuskatedralen og på boliger i nærområdet over tunneltraséen.

Varsles på SMS

Rystelsesmålerne har automatisk registrering og avlesing, og blir flyttet og montert på aktuelle bygg etter i takt med framdriften på tunneldrivingen.

 – Både katedralen og øvrige bygninger i nærheten av tunnelløpet overvåkes fortløpende for vibrasjoner fra sprengingene. Får vi en rystelse så får vi varsling på SMS, forteller NCCs anleggsleder Storhamar.