Kinesisk entreprenør får dagbøter på forsinkede Beitstadsundbrua

Beitstadsundbrua skulle være ferdig 6. desember 2019. Siden da har entreprenør Sichuan Road & Bridge Group (SRBG) mottatt varsel om dagbøter på opptil 200.000 kroner.

På grunn av en tidkrevende anbudsrunde på Beitstadsundbrua, fikk entreprenør Sichuan Road and Bridge Group skjøvet sluttfristen på prosjektet med én måned til 6. desember 2019, men i november i fjor ble det klart at entreprenøren ikke ville rekke den nye fristen. Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens Vegvesen sa den gang at de håpte på ferdigstillelse før jul, men brua over Beitstadsundet på Fylkesvei 17 mellom Steinkjer og Malm i Trøndelag er ennå ikke i mål.

Trøndelag fylkeskommune bekrefter overfor NRK at dagbøtene til SRBG begynte å løpe 6. desember. Disse dagbøtene kan bli på opptil 200.000 kroner på hverdager. Den samlede summen på dagbøtene vil slås fast i sluttoppgjøret, skriver statskanalen.

«Det er flere forhold som har forårsaket utsettelser. Det har blant annet vært en lang periode med bygging av broen og ulikt arbeid som har vært gjennomført under vannflaten. Værforhold har også utsatt arbeidende. Når det gjelder dagbøter på kr. 200.000,- vil dette bli gjenstand for gjennomgang som avtalt med bakgrunn i kontrakten», skriver konstruksjonsleder i selskapet, Yang Dingjun, i en epost til NRK.

– Undervurderte omfanget

Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens Vegvesen mener entreprenøren har undervurdert hvor lang tid det tar å bygge bru i Norge.

Prosjektleder på Beitstadsundbrua, Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen. Foto: Sindre Sverdrup Strand

– Ja, det ser sånn ut når de ikke klarer fristen. Det er spesielt den siste delen av prosjektet som vi mener de har undervurdert tidsomfanget av, sier Brønstad til Byggeindustrien.

Prosjektlederen forteller at entreprenøren har variert litt når det kommer til fremdriftsplanen i prosjektet, og byggherren har flere ganger vært usikre på om SRBG har hatt tilstrekkelig fremdrift.

– En ting er at entreprenøren har undervurdert tiden som kreves for å bygge brua. Har Statens vegvesen overvurdert SRGB?

– Nei, jeg mener ikke at vi har overvurdert dem. Vi mener at byggetiden som er lagt opp fra februar 2018 ti desember 2019 er en byggetid som er tilstrekkelig, sier Brønstad.

Sikter mot februar

SRBG jobber nå ut ifra en fremdriftsplan med ferdigstillelse tidlig i februar. Med dagbøter fra Statens vegvesen på 200.000 kroner for hver arbeidsdag siden 6. desember, ser det da ut som om SRGB får et krav på minimum 7,5 millioner kroner fra Vegvesenet. Entreprenøren vant kontrakten i 2017 med et tilbud på 276.840.901,58 kroner.

Vegvesenets prosjektleder sier til Byggeindustrien at de nå først og fremst vil fokusere på kvalitet og sikkerhet når SRBG jobber for å bli ferdige på Beitstadsundbrua.

– Nå er vi veldig opptatte av å få den kvaliteten vi har bestilt, og at det ikke går så fort at det går utover sikkerheten på prosjektet. SRBG har stort sett levert det de skal så langt, men vi vil ha en sluttevaluering når jobben er gjort. De har levert, og brua blir bra, slår han fast.

Brønstad regner med at brua kan klargjøres for åpning noen uker etter at SRBG har gjort seg ferdige på Beitstadsundbrua.

Saken er oppdatert med opplysninger om dagbøtenes størrelse fra den først ble publisert.