<p>Fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo klippet snora og åpnet Harstadåstunnelen. Ordfører Kari-Anne Opsal og divisjonsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik hjalp til. Foto: Øivind Arvola</p>Foto: Øivind ArvolaHarstad janitsjar spiller opp mens tidligere ordfører Helge Eriksen og nåværende ordfører Kari-Anne Opsal jubler. Til høyre klapper fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo og fylkesråd for samferdsel Kristina Hansen takten. Foto: Øivind Arvola

Over 2.000 feiret åpningen av Harstadåstunnelen

Med musikk, mosjonsløp og god stemning åpnet lørdag den 1.407 meter lange Harstadåstunnelen mellom Seljestad og Sama i Harstad.

Over to tusen mennesker møtte opp lørdag da fylkesordfører i Troms og Finmark, Ivar B. Prestbakmo, klippet snoren for Harstadåstunnelen.

Tunnelen er det største prosjektet i Harstadpakken, som har en total kostnadsramme på 1,8 milliarder kroner, melder NRK Finnmark.

– Det var en stor dag for oss i Harstad. Tunnelen skal redusere gjennomgangstrafikken i bysentrum med rundt 40 prosent. Semitrailerne skal blant annet nå kjøre utenom sentrum. Det vil føre til mindre støy og støv, og et triveligere sentrum, sier ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) i Harstad kommune til Byggeindustrien.

Under arrengamentet stod blant andre Statens vegvesen og entreprenørene på stand inne i tunnelen. Harstad Janitsjar og Bel Chorus spilte og sang, Actic Harstad og Harstad Bedriftsidrett arrangert mosjonsløp i tunnelen og ordfører Opsal kan fortelle om god stemning.

– Det var en veldig koselig og fin markering. Godt over 2.000 mennesker møtte opp for å markere åpningen, og det viser at lokalbefolkningen virkelig ser nytten av prosjektet, sier hun.

– Stinn brakke

Geir Hartz Jørgensen, som er prosjektleder i bypakke Harstad i Statens vegvesen, sier det var morsomt å se den store interessen for prosjektet.

– Det er tydelig at mange gleder seg til å ta tunnelen i bruk. Den var åpen for publikum fra klokken 12 til klokken 14, og det var stinn brakke. Deretter var tunnelen klar for normal trafikk. Dermed åpnet den som planlagt, og alt har fungert som det skal de første dagene. Det skulle bare mangle, sier han lattermildt.

Hartz Jørgensen legger til at det skal monteres teknisk utstyr i tunnelen, som skal registrere utviklingen trafikken. Målet er finne ut nøyaktig hvor god effekt avlastningstunnelen har på trafikken i sentrum.

– Haukåstunnelen og Harstadpakken har blitt mye diskutert i lokalmiljøet. Nå som prosjektet er ferdigstilt er vår opplevelse at de aller fleste er overveldende positive, sier han.

Påbegynt i 2016

Det er Aldesa Construcciones SA som har bygget Harstadåstunnelen, mens Traftec AS har stått for elektroarbeidet. Byggingen startet i september 2016.

Prosjektleder Trine-Lise W. Fossland i Statens vegvesen sa i en pressemelding i november at tunnelen har fremstått som ferdig en god stund, men at testing av sikkerhetsutstyr har tatt lenger tid enn planlagt.

Tunnelen er blant annetutstyrt med nødstasjoner, nødtelefon og brannslokkingsapparat, overvåkingskameraer, nødnett og DAB. Den har også to nødtunneler og overvåkes av Vegtrafikksentralen (VTS) hele døgnet.