Nye Veier mener dermed det samme som regjeringen, melder NRK.
Nye Veier har tidligere foreslått å bygge en indre trase gjennom Fusa, og dermed droppe byggingen gigantbrua over Bjørnafjorden. Ifølge Nye Veier ville det redusert prislappen på Hordfast fra 37 til 24 milliarder kroner.
– Vi ble utfordret til å tenke nytt om alt. Og ideen om å se på Fusa var mest for å få folk til å tenke annerledes. Men Hordfast-arbeidet har kommet langt, og det er et veldig godt prosjekt slik det er, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier til NRK.
Knut Ivar Børgesen i Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden er lite fornøyd med Nye Veiers konklusjon.
– Det er tydelig at de har fått beskjed fra regjeringen om hva de skal mene, sier han.
Finn Aasmund Hobbesland mener fortsatt det er mulig å gjøre store kostnadskutt ved Hordfast-prosjektet.
– Ved å trekke inn næringslivet tidlig, er vår erfaring at det går an å få til store kostnadsreduksjoner, sier han til NRK.