Ill. Skanska

Skanska skal gi anleggsmaskinene kunstig intelligens - har fått forskningsstøtte

Skanska skal bli de første i verden som tar i bruk kunstig intelligens på anleggsmaskiner i et forskningsprosjekt som fredag ble tildelt støtte fra Forskningsrådet.

Det treårige prosjektet «Datadrevet anleggsplass» skal kutte både klimagassutslipp, tidsbruk og kostnader ved å optimalisere kjøremønstre, koordinering og ressursutnyttelse av maskinparken på anleggsprosjektene.

Det skal samtidig bane vei for fremtidige autonome og utslippsfrie anleggsplasser når teknologien for dette er klar. Skanska leder prosjektet, og har fått med seg SINTEF, Volvo og programvareleverandøren Ditio som samarbeidspartnere.

Forskningsrådet er inne som støttespiller gjennom PILOT-E-programmet, og dekker halvparten av prosjektkostnadene på 19 millioner kroner.

«Datadrevet anleggsplass» sikter mot å redusere de årlige klimagassutslippene fra anleggsbransjen med minst ti prosent, tilsvarende 105 000 tonn CO2-ekvivalenter i året.

Skal redusere tomgangskjøringen
Noe av nøkkelen skal være å redusere tomgangskjøringen. Skanska peker på at data fra norske anleggsplasser viser at mange maskiner står på tomgang i 40-60 prosent av driftstiden, mens de venter på andre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jo Mortensen, prosjekteier og leder i Skanska Digital. Foto: Skanska

– Vi skal redusere tomgangskjøringen, samtidig som vi også gjør store veiprosjekter ti prosent billigere å gjennomføre ved at maskinparken utnyttes optimalt hver gang. Maskinlæring og nyutviklede optimerings-algoritmer skal redusere venting, tomgangskjøring og ineffektive rutevalg for alle maskinene på anleggsprosjektene, sier Jo Mortensen, prosjekteier og leder i Skanska Digital.

Skanska har ikke tenkt å holde resultatene for seg selv. Målet er å utvikle en dataløsning som hele bransjen skal kunne ta i bruk.

– Vår bransje har et betydelig klimafotavtrykk, og vi kan ikke løse det problemet alene. Derfor vil vi gjøre denne løsningen kommersielt tilgjengelig, slik at også våre konkurrenter kan bruke den i sine prosjekter, sier Mortensen.

– Næringslivet tar lederrollen
PILOT-E er en felles, samordnet finansiering i regi av Enova, Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Målet er å få frem nye, innovative ideer innen miljøvennlig energiteknologi. I en pressemelding fra Enova roser klima- og miljøminister Ola Elvestuen prosjektene som fredag ble tildelt støtte gjennom PILOT-E-programmet.

– Disse prosjektene viser at vi har et næringsliv som tar en lederrolle i å utvikle ny, lavutslippsteknologi. Klimakrisen er en enorm utfordring, men gir også nye muligheter for norsk næringsliv. Gjennom PILOT-E støtter regjeringen teknologiutvikling som kutter utslipp og legger til rette for grønn verdiskaping og nye arbeidsplasser, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen i meldingen.

200 maskiner på ett prosjekt
Skanska logger allerede data fra alle maskinene på sine anleggsprosjekter, slik at anleggsledelsen kan se alle bevegelser på anleggsplassen. Men i dag må ledere og formenn selv analysere det de ser, og komme med forslag til den mest effektive logistikken.

– Når vi har opp mot 200 maskiner på de største prosjektene, er det mye som skal klaffe. «Datadrevet anleggsplass»-prosjektet skal drive feltarbeid på et av våre nye veiprosjekter, samle den beste praksisen og legge den inn i algoritmer som kontinuerlig analyserer driften i sanntid. Dataløsningen vil dermed alltid levere forslag til hvordan anleggsdriften kan redusere både tidsbruk, drivstoff og utslipp på smartere rutevalg og optimal koordinering, sier Jo Mortensen i Skanska Digital.