Partileder Audun Lysbakken i SV. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

SV, Ap og Rødt hardt ut mot konkurranseutsetting av jernbanen

SV, Rødt og LO benytter sjansen til å kritisere konkurranseutsettingen av jernbanen etter at ny kontrakt for Bergensbanen er tildelt.

– Spørsmålet jeg sitter igjen med, er: Hvorfor i all verden vi har disse anbudsrundene når vi heller kunne brukt kreftene våre på gjøre norsk felleseid jernbane bedre og billigere for de reisende? Hele jernbanereformen er en sørgelig affære, sier SV-leder Audun Lysbakken etter at det ble offentliggjort at Vy vant kontrakten om togtrafikk på Bergensbanen og Vossebanen.

Konkurransen om anbudet har vært hard, ifølge jernbanedirektør Kirsti Slotsvik. Dette er tredje runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

– Regjeringens privatiseringsiver har gått foran sunn fornuft. Det truer kompetansen og kvaliteten i jernbanesektoren og kan svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte, sier Lysbakken.

Frp: – Gledelig

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Morten Stordalen er svært positiv til anbudskonkurransen.

– Det er gledelig at vi ikke bare klarer å spare penger, men at staten faktisk tjener 2,2 milliarder kroner over elleve år gjennom å tenke nytt og åpne opp for konkurranse. Tidligere betalte staten 200 millioner i året, nå får staten 200 millioner – effektivt sett en besparelse på 400 millioner i året. Dette er oppsiktsvekkende og viser at jernbane kan være lønnsomt, sier Stordalen.

Han viser til at staten nå kan bruke mer penger på å investere og forbedre jernbanen i Norge.

LO: – Bismak

– Flere selskaper og flere direktører med millionlønn gir ikke et bedre jernbanetilbud til de reisende, sier transportpolitisk talsperson Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

Han sier at Vy nå stort sett ikke er annet enn et bemanningsselskap som kjører tog.

– Regjeringens politikk for å splitte opp og til sist privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier Myrli.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sier at det er en nyhet som kommer med en bismak.

– De siste årene har høyrepartiene jobbet med å splitte norsk jernbane. GoAhead skal kjøre på Sørlandsbanen. SJ kjører nordover. De reisende har ikke lenger ett selskap å forholde seg til. De NSB-ansattes arbeidsplass er ødelagt. I stedet for å satse på jernbanen, har regjeringen splittet den opp. I stedet for å styrke Vy, gambler de med norsk jernbane, sier han.

– Lite plaster på såret

Rødt-leder Bjørnar Moxnes omtaler privatiseringen av jernbanen som en fiasko.

– Etter privatiseringa av Sørlandsbanen må du fra neste sommer, hvis du skal reise fra Kristiansand til Røros innom tre forskjellige togselskap. Mens du tidligere kunne reise med én rabattert billett, blir prisen nå den dobbelte, sier han.

Arild Hermstad, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne, fastslår at jernbane og tog ikke er egnet for konkurranse.

– Det er et lite plaster på konkurranseutsettings-såret at VY har vunnet Bergensbanen. Vi trenger ett selskap med ansvar for både skinner og tog. Vi bør stanse oppsplittingen og konkurranseutsettingen av togdriften, sier han.