Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jakter på kostnadskutt i veibyggingen

Foto: Norconsult

Publisert: 05.12.2019 22:19.

– Med jevne mellomrom er det nødvendig å løfte blikket for å se om vegnormalene gir oss de veiene vi faktisk trenger, sier Marius Slinde i seksjon for planlegging og grunnerverv i Statens vegvesen.

  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel

  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner

  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
  • Privatmarkedet sørget for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020
  • Innlegg: Forsvarlig norgesrekord i veibygging?
  • Akershusgartneren blir en del av Green Landscaping Group
  • Neumann Bygg flytter fra Kaupanger til Sogndal
  • Nye Veier gjør endringer i trasévalg på E6-strekning
  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Han har hatt ansvar for en kreativ prosess, der entreprenører, konsulenter, Nye Veier AS og Statens vegvesen har vært med.

– Gjennom vegnormalene påvirker vi mange av egenskapene veien får, også hva det koster å bygge og drifte, sier Slinde til vegnett.no.

– Vi ser potensiale for markante kostnadsreduksjoner på riks- og fylkesveinettet. Det tegner seg et bilde av at lista muligens kan legges litt lavere for å hente ut gevinster, legger han til.

Normalene
Vegnett skriver videre at litt forenklet kan man si at normalene utvikler seg steg for steg, slik at justeringer legger seg oppå gjeldende regler.

- Dette har mange fordeler, men i blant må vi skaffe oss det store overblikket og blant annet stille spørsmål om vi har lagt inn doble krav, kjøpt sikkerhet flere ganger, for å si det slik, sier han.

200 ideer om å redusere kostnader
Vegvesenet inviterte i september til en stor åpen og kreativ prosess der deltakerne kom opp med bortimot 200 idéer om hvordan de kan redusere kostnader.

Norconsult har bistått og har skrevet en rapport.

Noen lovende forslag
Dette er noen av de mest lovende forslagene som det jobbes videre med:

* Vurdere om kravet til midtrekkverk på to/trefeltsveier med 80 km/t mellom 6000 og 9000 ÅDT (årsdøgntrafikk) kam tas bort.

* Bygge tradisjonell tofelts landevei ved noe høyere ÅDT enn 6.000.

* Ha mulighet for smal firefelltsvei (17-18 m) med fartsgrense 90 eller 100 km/t på riksveier som ikke er en del av TEN-T-veinettet – som et alternativ til bred firefeltsfeltsvei med 110 km/t.

* Ta bort krav om elektriske anlegg i svært lavtrafikkerte tunneler

* Kan vi ha mindre strenge krav til rekkverk/sideterreng på nyere veier av god standard?

Må utrede konsekvenser
Faglige utgreiinger står nå for tur. Ideene med størst potensiale for kostnadsreduksjoner blir vurdert først. De utelukker forslag som de ser vil være uheldig for trafikksikkerheten.

– Vi kan ikke ta ideene på sparket, men må utrede konsekvensene. Vegnormalene skal bygge på forskning og anerkjent beste praksis, påpeker Slinde.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Her bygger de verdens første 3D-printede skole

 

Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen