Verdikjedens viktige digitalsatsing

Digitalisering - sannsynligvis det ordet som er mest brukt i den norske byggenæringen i 2019. Det er ytterst få messer, konferanser eller møteplasser hvor dette ikke har vært et sentralt element. Utfordringen har vært at dette i stor grad har vært samtaler og samlinger som kun har omfattet deler av næringen og man har i for liten grad klart å digitalisere sammen. Nå har man startet et prosjekt der nettopp det å bli gode sammen har hovedprioritet.

Tirsdag ble det første møtet i styringsgruppen for topplederne i prosjektet «Digitalisering, Veikart 2.0» arrangert i Næringslivets Hus. Her var er rekke representanter fra hele den brede verdikjeden i byggenæringen samlet for å diskutere mulighetsrommet dette prosjektet gir – og hva man skal prioritere i månedene fremover for å komme dit man ønsker; en næring som kan digitalisere på tvers av hele verdikjeden.

Vi i Norge ligger i internasjonal målestokk langt fremme innen ulike felter av digitaliseringsarbeidet. En rekke miljøer var tidlig ute for å sette digitalisering som et viktig element i byggenæringen - og det har man klart – innen visse områder. Det er fortatt slik at en rekke ulike miljøer er meget dyktige på sine områder – men man har ikke i tilstrekkelig grad klart å samle denne kunnskapen slik at den kan komme hele næringen til gode. Og klarer man ikke å gjennomføre digitaliseringen gjennomgående i hele verdikjeden uteblir muligheten til å hente ut de store gevinstene. Det er som prosjektleder Jon Karlsen uttrykte det i sin innledning på møtet i styringsgruppen; «Vi ligger helt øverst innen digitalisering i den europeiske byggenæringen, men ligger langt fra først i løypa i det norske næringslivet». Det sier mye om at vi overordnet sett er meget dyktige - men at vi samtidig også har velige mye mer å hente ut av gevinster.

Tirsdag ble premissene for det videre arbeidet lagt, og selv om dette bare er en start er det all grunn til å være optimistiske med tanke på det videre arbeidet. Det er et viktig initiativ som er nå er tatt gjennom BNL – og man har selvsagt bare fordeler å hente ut av et slikt prosjekt.

Men det vil ikke bli enkelt. Byggenæringen treffer meget bredt og har mange særinteresser som jobber på ulike måter og etter forskjellige forretningsmodeller. De har alle likevel et felles mål om å gjør det best mulig - og skal man klare å lage et godt sluttprodukt og samtidig bli flinkere til faktisk å tjene penger på å utføre disse oppgavene – må det endringer til – og nettopp digitalisering er et av virkemidlene som da må brukes mer effektivt.

Aker-sjef Øyvind Eriksen kom med noen betraktninger fra hans erfaring innen digitaliseringsarbeidet i et av landets største konserner - og dette omfattet blant annet vissheten av å alltid ha en forretningsmessig tilnærming til ny teknologi og at man må ha eierskap og lederskap fra toppen, og ikke overlate dette til it-sjef og it-avdelingene i selskapene. Dessuten understreket han viktigheten av å mobilisere hele organisasjonen.

Dette er erfaringer det kan være lurt å ta med seg videre. Dette arbeidet må styres fra toppen – og man er helt avhengig av å få med seg hele organisasjonen på veien. Dette kan kanskje høres lett ut, men er nok ikke like enkelt i praksis. Dette bransjeprosjektet kan i seg selv være med på å sette fokus på noen av disse viktige grunntankene som vil bli meget viktige i tiden fremover.

I dette arbeidet er det også meget viktig, som både BNL-sjef Jon Sandnes og prosjektleder Jon Karlsen påpekte; digitalisering kun er et verktøy for å nå de overordnede målene.