Lavere tunneldrift - men ingen fare

Torsdag morgen kunne Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) legge frem tall som viser at tunnelentreprenørene i år har tatt ut 3,88 millioner faste kubikkmeter bergmasser i Norge. Tallene viser at det har vært en nedgang på hele to millioner kubikkmeter sammenlignet med i fjor. Alt tyder likevel på at dette er en midlertidig dupp - prosjektene finnes der ute - men enkelte av disse har tatt noe lengre tid å få realisert enn mange hadde sett for seg.

I fjor var det også en relativt kraftig nedgang – også da på rundt to millioner kubikkmeter. Dermed har dette markedet halvert seg de siste to årene siden rekordåret 2017 hvor det ble tatt ut 7,84 millioner kubikkmeter. Frem til 2017 hadde vi hatt en rekke år med kraftig oppgang - og det har vært en enorm aktivitet i næringen. Nå har dette i størst grad vist seg igjen med vekst på topplinjen - mens mange som kjent har hatt større utfordringer med resultatene.

Hovedårsaken til at tunnelmarkedet har hatt et relativt kraftig fall de siste to årene henger selvsagt sammen med at flere stor prosjekter er blitt ferdigstilt mens man ikke har klart å fylle på med tilsvarende omfang av nye prosjekter. Dermed er bransjen nå inne et lite vakuum. Ikke misforstå – vi er fortsatt på et meget høyt nivå i antall kubikk som tas ut - men bransjens aktører har over tid i stor grad bygget opp kapasiteten - noe enkelte nå merker på kroppen. Det er nok flere ut i markedet som gjerne skulle hatt enda flere tunnelrigger i drift.

Noen av årsaken til at man ikke har klart å fylle på med nye prosjekter i samme takt som flere store går mot en avslutning, henger blant annet sammen med prioriteringer innen infrastrukturbyggingen. Flere hadde nok ventet og håpet på at flere store prosjekter som nå har fått en utsettelse skulle være med på å påvirke statikken allerede i år. Nå ser det ut til at noen prosjekter flyttes en god stund frem i tid, slik at det faktisk kan gå noen år før de vil være med å påvirke tunnelstatistikken. Dette gjelder først og fremst prosjekter som Rogfast – men mange hadde nok sett at Ringeriksbanen også var enda nærmere frem i tid.

Men det er ikke noen grunn til bekymring for tunnelbransjens fremtid. Anleggsmarkedet totalt sett boomer fortsatt – og tunnelprosjektene kommer, men det er blir noe ujevn rytme på når de kommer i forhold til hva de ideelt sett skulle gjort. Det er selvsagt meget uheldig for de som ikke har nok jobber til folkene sine for å holde maskineriet i gang nå - men det er fortsatt veldig mange pågående både store og små prosjekter - og det er veldig mange på gang. Det skal blant annet komme en ny T-banetunnel under Oslo – samt at det også skal bygges en ny togtunnel under hovedstaden. Snart kommer Fornebubanen og ikke minst utbyggingen av tunnelen til den nye vannforsyningskilden til Oslo. Det finnes også en lang rekke prosjekter rundt om i landet som ligger i kjømda – så det er å forvente at statistikken noe frem i tid igjen skal opp på nye nivåer - etter et lite hvileskjær. Allerede neste år kan vi se nye toppnivåer.