Johan Arnt Vatnan

Nye Veier skal bygge vei gjennom Kvænangsfjellet

Nye Veier i Trøndelag flytter nordover og får det første oppdraget Nye Veier har i Nord-Norge. Kvænangsfjellet på grensen mellom Troms og Finnmark – som snart blir ett fylke – har i alle år vært en skikkelig hodepine for veimyndighetene.

Mange ganger hver vinter hører vi på nyhetene at E6 over Kvænangsfjellet er stengt på grunn av uvær.

Nye Veiers distriktskontor i Trondheim har nå fått oppdraget med å bygge den 22 kilometer lange veien som forbinder tettstedene Storslett i Nord-Troms med Alta i Vest-Finnmark. Prosjektet var ført opp i Nasjonal Transportplan (NTP) alt for denne perioden 2018-2023, og med oppstart for byggetrinn 1 alt neste år.

– Vi kan komme i gang om ett års tid så fremt prosjektet blir prioritert når Nye Veier sentralt om kort tid skal vedta sin neste prioriteringsplan, sier prosjektdirektør E6 Trøndelag Johan Arnt Vatnan for Nye Veier i Trøndelag til Byggeindustrien.

Prosjektet er delt i tre med en tunnel på 3,5 kilometer gjennom Kvænangsfjellet som det største enkeltprosjektet. Både sør og nord for tunnelen skal det bygges ny vei med rassikring. Går alt som Vatnan og Nye Veier håper, skal det blir mulig å ta i bruk den nye veien om tre år. Prislappen er satt til om lag halvannen milliard kroner.

Nye Veier kommer til å etablere et prosjektkontor i nærheten av Kvænangsfjellet, men noen nord-norsk avdeling av Nye Veier, er foreløpig ikke på tale. Mens det bygges firefelts motorveier i stor stil sørpå, må nordlendingene enn så lenge nøye seg med to- og trefelts veier med fartsgrense på 80 km i timen. Vatnan opplyser til Byggeindustrien at med en døgntrafikk på 750 kjøretøyer, er det ikke grunnlag for noen motorvei i denne delen av landet.

Men glad blir nok uansett trafikantene som bruker denne veien daglig. I løpet av en vinter kan denne fjellovergangen være stengt både 30 og 40 ganger. Og det er vel nær Norgesrekord. Og det er heller ikke så enkelt å finne andre veier. Omkjøringsveien er på hele 70 mil og går via Sverige og Finland.