Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ny beregningsmodell forandret inntektsgrunnlag og kuttet bompengesats - det kan sikre ny vei Telemark

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Publisert: 14.11.2019 11:29.

Selv om bompengesatsen reduseres fra 30 til 25 kroner, viser nye beregninger at Fv. 359 Kaste-Stoadalen kan finansieres.

  • Innlegg: Betonglobbyens klimarapport må tas med et tonn salt

  • Innlegg: Hva må til for å redusere avfallet på norske byggeplasser?

  • Tøffe værforhold i Sør-Norge

  • Ni personer evakuert fra tre hus i Gjesdal etter mye nedbør

Nettleder

Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge

Les også:

  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
  • Slutten på starten av Bygg21-arbeidet
  • Verdikjedens viktige digitalsatsing
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jon Karlsen

«Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?»
Les mer

Les også:

  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
  • Hvor lenge skal miljøkriminalitet få lønne seg?
    Cecilie Lind og Nancy Strand
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innlegg: Hva må til for å redusere avfallet på norske byggeplasser?
  • Tøffe værforhold i Sør-Norge
  • Ni personer evakuert fra tre hus i Gjesdal etter mye nedbør
  • Vår Energi er blitt Norges nest største oljeselskap
  • «Notre-Dame» årets mest populære Google-søk
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Fløibanen kjørte på et tre
  • Tak på næringsbygg blåste av - alle aktører i sving mot uværet i Hordaland
  • Sesongens kraftigste uvær i gang i Sør-Norge
  • Elektrosjef tok «kyllinggrep» på bemanningssjef - nå er den ene dømt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole

Flere kontrakter

  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
  • Jon L. Sæter og Borga fører opp industribygg
  • Betonmast bygger kulturhus og svømmehall for Aukra kommune
  • Veidekke vant Nye Førde sykehus etter å ha ligget 20 millioner over laveste tilbud - nå klager Åsen & Øvrelid
  • Veidekke bygger kontorer i Helsingborg for Castellum
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

  • Gavedryss til hundreåringen RIF

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 biuldingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer
En feil har oppstått - Bygg.no

En feil har oppstått

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Mens planene om å bygge fylkesvegen har ligget på is etter at samferdelsministeren sa nei til å ha betalingsbommer på sideveger, har Vegdirektoratet laget en helt ny beregningsmodell for å simulere trafikken mellom Lunde og Ulefoss.

Den nye modellen som ble utviklet ferdig rett før sommeren ser, ifølge Statens vegvesen, annerledes på hvordan trafikantene vil oppføre seg når en betalingsbom blir satt i opp.

Denne modellen er også brukt i arbeidet med Nasjonal transportplan. Den store forskjellen er at den nye beregningsmodellen viser at færre trafikanter vil kjøre andre veier for å unngå bommen.

Dermed blir inntektsgrunnlaget helt annerledes, ifølge Statens vegvesen.
- Vi er godt fornøyd med at Vegvesenet har kommet fram til en løsning som gjør det mulig å realisere utbyggingen av fylkesveg 359, sier fylkesordfører Sven Tore Løkslid og ordfører Bjørg Tveito Lundefaret i Nome.

Reduserer bomtakst

- I den forrige beregningen var det kun mulig å få inn tilstrekkelig inntekt om det var bom både på den nye veien og på Lannavegen. Beregningene viser nå at vi vil få inn nok til finansiering likevel, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Datamodellen viser at så mye som 4-500 flere vil kjøre gjennom bommen hver dag, dermed øker inntektene betydelig.

Derfor blir det mulig å redusere satsen for personbiler med fem kroner. For tunge kjøretøy vil de nye beregningene bety at i stedet for å betale tre ganger personbil, vil en dobling av taksten være tilstrekkelig.

Prisen blir da 50 kroner i stedet for 90 kroner.

Politisk behandling

- Taket for hvor mye en personbilbilist skal betale, vil bli 40 passeringer i stedet for 60 slik som er vanlig. Den maksimale månedlige regningen blir 800 kroner per bil med bombrikke, opplyser Løkslid og Lundefaret.

De to ordførerne vil gå inn for at den nye løsningen raskt skal komme til politisk behandling slik at gjennomføringen kan starte så fort som mulig.

Prislappen på den nye vegen vil være 306 millioner 2019-kroner.

Slik det er nå vil vegen kunne bli behandlet politisk i Nome og Telemark fylkeskommune allerede i desember. Når de lokalpolitiske vedtakene er på plass, skal Stortinget fatte vedtak.

Blir den politiske behandlingen klar innen sommeren, vil de første skrittene i byggeprosessen kunne starte samme høst. Det første som vil bli gjort, er erverv av grunn der hvor veien skal bygges.

Starter i 2021

- Hvis det går slik som skissert her, så kan vi utlyse konkurransen tidlig i 2021 og starte bygging på høsten, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin.

Konkurransen blir lyst ut som en totalentreprise, det vil si at entreprenøren selv må prosjektere byggeplanene.

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg
 

Elektrosjef tok «kyllinggrep» på bemanningssjef - nå er den ene dømt


Ni personer evakuert fra tre hus i Gjesdal etter mye nedbør

 

20-åring omkom: Politiet har startet etterforskning av gravemaskin-ulykken

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

Innlegg:
Betonglobbyens klimarapport må tas med et tonn salt


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen