Forfatteren kaller historien om norske tunneler for en fortelling om moderniseringen av Norge.
De syv tunnelene han tar for seg er :
- Gravhalsen på Bergensbana, som var en ingeniørteknisk sensasjon da den ble bygget.
- Spiralen i Drammen, svinger omkring sin egen akse syv ganger oppover i fjellet.
- Vardøtunnelen i Finnmark, landets første undersjøiske tunnel
- Fløyfjellstunnelen i Berge, første gang man brukte tunnelboremaskin for vei.
- Ofredalstunnelen i Sogn, som ble verdens bratteste etter en planleggingstabbe.
- Romeriksporten , skandale da den ble bygget, men en suksess for flytoget i vår tid.
- Lærdalstunnelen, som blei verdens lengste biltunnel etter en hestehandel i Stortinget.
Forfatteren Dag H. Nestegard (f. 1968) er fra Svelgen i Sogn og Fjordane. Han bor nå på Ås i Akershus. Nestegard har vært reporter i Dagsrevyen, og presserådgiver for samferdselsministeren. Nå arbeider han i Bane NOR.
- Nøkkelord
- Tunnel