Ill. Trafikverket

E4 Förbifart Stockholm sprekker med 3,3 milliarder og blir fire år forsinket

Trafikverket i Sveige har i lengre tid slitt med prosjektet E4 Förbifart Stockholm- og nå melder byggherren at prosjekter vil koste 37,7 milliarder svenske kroner og vil ikke åpne før i 2030.

Trafikverket skriver tirsdag i en pressemelding at E4 Förbifart Stockholm er et komplekst prosjekt som en av verdens lengste seksfelts motorveitunneler, og som er viktig for å bedre trafikksituasjonen i Stockholm. Nå får prosjektet en ny tids- og kostandsplan. De peker på flere hendelser siden byggestart som årsaker til dette.

- Snart fire år inn i byggefasen har en rekke risikoer falt og ny kunnskap er lagt til i takt med fremdriften. Det betyr at Trafikverket i dag anslår ti års byggetid som for optimistisk, sier prosjektleder Johan Brantmark.

- De viktigste årsakene til at prosjektet får en utvidet byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i visse begrensede deler av fjellet vi sprenger i, samt avlysning av kontrakten og arbeidet med tunnelene ved Lovö. I løpet av året har Trafikverket arbeidet med en ny tids- og kostnadsanalyse for prosjektet, som nå er fullført. Analysen viser en økt kostnad på rundt 10 prosent, noe som tilsvarer 3,3 milliarder svenske kroner. Dette betyr at kostnadene på nasjonalt nivå vil øke fra 34,4 milliarder svenske kroner til 37,7 milliarder svenske kroner. Vurderingen i dag er at hele den nye strekningen av E4 Förbifart Stockholm kan åpnes for trafikk i 2030, i stedet for 2026. Muligheten for å åpne en del av ruten er utforsket tidligere, skriver Trafikverket.

I mars ble det kjent et konsortiet som opprinnelig hadde en jobb på deler av strekingen ble kastet ut av Trafikverket. Det var de to italienske entreprenørene Vianini Lavori S.p.A og Cooperativa Nuratori & Cementisti – C.M.C. di Ravenna Società Cooperativa som sto bak et arbeidsfellesskap som hadde jobber på de to tunnelene Norra Lovön og Södra Lovön. Dette er to av femten entrepriser på E4 Förbifart Stockholm. Italienerne inngikk i august 2016 kontraktene til en verdi av 3,5 milliarder svenske kroner med Trafikverket. Den svenske byggherren pekte på mangelfull HMS-arbeid på to tunnelentrepriser på prosjektet som årsak til avgjørelsen.

Nå kommer det frem at fremdriften i den rundt 55 kilometer lange tunnelen ikke har vært som den som svenske transportetatens tidligere har planlagt for. Arbeidet har blitt hemmet av at fjellet har en dårligere kvalitet enn undersøkelsene har vist. Dette er svakhetssoner ved Mälarpassagen, og i de nordlige delene har fjellet hatt behov for mer tetting enn forventet.

- Vi ser også i den nye analysen at installasjonen og testing av det nye anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn først anslått, sier Johan Brantmark.

Energiforbruket som vil være nødvendig for å holde anlegget i drift tilsvarer forbruket i en mindre kommune.

- Et trygt, høyteknologisk anlegg krever tid for å bli testet. Den delen vil ta lengre tid enn tidligere analyser viste, skriver Trafikverket.

Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen tilgjengelig i Nasjonal plan. Nå har Trafikverket kunngjort de nye forholdene for regjeringen, og dialogen om prosjektet må fortsette for å sikre hvordan den langsiktige finansieringen skal håndteres.

- Parallelt er det viktig å få på plass en ny entreprenør på Lovön og å fortsette produksjonen. I løpet av høsten pågikk arbeidet på prosjektet videre langs hele ruten, og man har sprengt cirka 800 meter tunnel per måned.