Henning Olsen

Sterk vekst i omsetning og fortjeneste for NRC Group

NRC Group opplevde sterk vekst i tredje kvartal 2019. Omsetningen var på 1,85 milliarder kroner i tredje kvartal isolert, og over 4,5 milliarder kroner for årets ni første måneder.

Det er mer enn en dobling fra fjoråret for begge perioder, hovedsakelig som følge av oppkjøp og sterk organisk vekst i Norge og Finland. Ordreboken ved utgangen av september var på nær 6,9 milliarder kroner etter at selskapet vant nye kontrakter verdt mer enn 1,1 milliarder kroner i tredje kvartal.

– Vi har over tid levert på vår strategi om å konsolidere det nordiske markedet og bygge kompetanse og kapasitet i et voksende marked. Vi ser nå at dette slår ut i en sterk omsetningsvekst, og en god ordrebok ved utgangen av tredje kvartal, sier Henning Olsen, konsernsjef i NRC Group i en pressemelding.

EBITDA for tredje kvartal var 153 millioner kroner før kostnader i forbindelse med oppkjøp, tilsvarende en margin på 8,3 prosent.

– Den norske virksomheten leverer sterk underliggende vekst og god lønnsomhet sammenlignet med tredje kvartal 2018. I Sverige påvirkes omsetning og lønnsomhet fortsatt av lav ordrebok ved inngangen til året, og et lavere volum av mindre prosjekter som kommer til utførelse i 2019. Anbudsaktiviteten i Sverige har økt betraktelig i 2019, men det vil ta noe tid før nye kontrakter kommer i produksjon og påvirker inntekter og marginer. Virksomheten i Finland har nok et godt kvartal med god organisk vekst og lønnsomhet, skriver selskapet.

– Det er politisk enighet i Norge, Sverige og Finland om å utvikle effektive miljøvennlige transportløsninger, noe som vises i økende offentlige budsjetter. Som Nordens ledende entreprenør på jernbane, trikk og metro, og med betydelig kompetanse innen havneanlegg og annen infrastruktur, er vi godt posisjonert til å ta del i denne veksten, sier konsernsjef Henning Olsen.

24. oktober ble NRC Group tildelt en kontrakt verdt 793 millioner kroner for jernbanetekniske arbeider på det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker som utgjør 13,6 km av Vestfoldbanen. Dette er en av de største totalentreprisene for jernbanetekniske fag i Norge. Prosjekteringsarbeidet er forventet å starte i fjerde kvartal 2019. Oppstart på utbygging er forventet i 2022 med sluttføring i 2024.

– Vi ser fram til å bidra til byggingen av ny bærekraftig infrastruktur mellom Nykirke og Barkåker. Dette er et prosjekt der vi kan bidra med vår samlede kompetanse i Norge, hvor både bane-, anlegg- og miljøvirksomheten vår vil være involvert i gjennomføringen av prosjektet. Kontrakten er vunnet i konkurranse med norske og europeiske aktører, og synliggjør vår kompetanse og konkurransedyktighet, sier Olsen.