Ny katastrofefilm om tunneler vil nok skremme mange

Det har de senere årene vært flere branner og alvorlige hendelser i norske tunneler som potensielt kunne fått katastrofale utfall - men som til alt hell stort sett har hatt gått bra. Nå kommer en ny katastrofefilm om en ulykke i en typisk norsk tunnel - som nok vil skremme mange og dermed kunne få den norske tunnelsikkerheten på banen igjen.

Det finnes over 1.100 veitunneler i Norge. Disse varierer både i lengde og tilstand – men omfanget av tunnelene på det norske veinettet medfører at disse er noe de fleste nordmenn benytter relativt ofte. Det er ikke ofte det skjer alvorlige hendelser i tunnelene våre – men når det først skjer er potensialet for en alvorlig utvikling av ulykken større enn på veier i dagen. Ikke minst gjelder dette om det skulle oppstå en brann – og hvor flere befinner seg i tunnelen og sliter med å komme seg ut. Det har det vært flere branner i tunneler med bratte stigninger de senere årene, og de fleste husker helt sikkert hendelsene i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane og Oslofjordtunnelen. Det finnes flere eksempler i utlandet hvor dette har fått katastrofale utfall. Enkelte hevder det er flaks at vi ikke har sett mer alvorlige utfall enn hva vi har sett i Norge de senere årene. Det er flere faktorer spiller inn i hvordan en hendelse vil utvikle seg i en tunnel, som innsatsen til redningsmannskapene, snarrådige passasjerer og sjåfører som har vært en del av hendelsen - samt selvsagt hvilke sikkerhetssystemer som finnes i tunnelen.

Den nye katastrofefilmen, som rett og slett har fått navnet «Tunnelen», tar for seg en ulykke i et typisk norsk tunnel beliggende i fjellheimen. Hendelsen skal være realistisk, og handler om en tankbil som kolliderer i en tunnel. Barnefamilier, ungdommer og turister blir sperret inne i mørket – og tankbilen begynner å brenne - mens snøstormen herjer på utsiden.

Filmmakerne har også fått bistand fra blant annet Mesta i å gjøre filmen så realistisk som mulig. Nå har vi ikke sett filmen, som har premiere 1. juledag – men vi forventer ut fra opplysningene som er kommet frem at det vil bli tegnet et hovedbilde som kunne skjedd i virkeligheten – og som er langt mer sannsynlig enn mange andre katastrofefilmer som har rullet over kinolerretet de siste årene. Det er dermed å forvente at mange vil bli skremt over det som vises frem. Det er også en god del som allerede i dag er både skeptiske og redde for å benytte seg av våre tunneler – og det vil nok ikke bli bedre når filmen er blitt sett av mange tusen personer i løpet av julehøytiden. Turen hjem fra juleferien kan nok derfor bli utfordrende for enkelte.

I utgangspunktet er de aller fleste norske tunneler sikre og skal ikke være mer farlige å benytte enn veier i dagen – det viser statistikken på området. Det skal derfor ikke være noen fare forbundet med å benytte seg av landets tunneler. Men potensialet er selvsagt større for et alvorlig utfall om noe skulle skje i en tunnel i forhold til veier i dagen – og da gjelder det at alle tekniske systemer og varslingsrutiner fungerer og at redningsmannskapene er trent på slike scenarier. Det er nok ikke overalt man kan garantere at så i tilfelle – og det er selvsagt ekstremt viktig at man har fokus på dette området – noe man også har hatt de senere årene.

Det har i løpet av de siste årene også blitt gjennomført store rehabiliterings- og utbedringsarbeider i en rekke norske tunneler – og dette er et arbeid som også fortsetter. Å fullt ut kunne hindre at både tyngre og lettere kjøretøy skal begynne brenne i en tunnel er nærmest en umulig oppgave. Ulykker kan og vil skje også i fremtiden. Å jobbe for å gjøre skadeomfanget så minimalt som mulig blir derfor hovedprioriteten. Filmen som kommer midt i julehøytiden vil nok også bidra til å sette ytterligere oppmerksomhet rundt tematikken – noe som selvsagt er positivt.