Fra venstre: Lærlinger Robin Lillemoen, Tobias Eide, Rocel Tolentino, Isac Jørgensen, Henrik Nilsen, Kibrom Semere, formann Trond Johannessen, driftsleder betong Svenn Erdal, HR-sjef Vidar Hundvin.

Stoltz Entreprenør fortsetter satsingen på egne fagarbeidere

Stoltz Entreprenør AS har siden 1978 hatt lærlinger i betongfaget. Nå er nye lærlinger på plass for å ta del i det som har blitt en stolt læretradisjon i den 114 år gamle bedriften.

– Vi satser på lærlinger, det er en del av vårt samfunnsansvar, sier administrerende direktør Per Christian Stoltz i en pressemelding. Han er fjerde generasjon eier i selskapet.

Stoltz understreker at ved å trene opp og utdanne egne fagarbeidere, sikrer selskapet seg også solid kvalitet på arbeidet.

– Når vi har egne lærlinger, får vi også de dyktigste fagarbeiderne. Med et ensidig fokus på pris vil byggherren ende opp med variabel kvalitet. Hos oss kan man være trygge på at man får god kvalitet i tillegg til at man er med på å sikre sine barn arbeid i bransjen, sier Stoltz.

Svenn Erdal, driftsleder for betong i Stoltz Entreprenør AS, er ansvarlig for å overse at alle lærlingene i selskapet får den oppfølging de til enhver tid har behov for.

– Lærlinger er landets fremtidige arbeidskraft. Det koster jo litt, og krever sin organisasjon, men det er en del av det totale samfunnsøkonomiske bildet. Både entreprenør og utbygger har en felles interesse i å utvikle nye fagarbeidere, sier Erdal.

Stoltz Entreprenør AS oppfordrer derfor private byggherrer til å ta del i dette samfunnsansvaret i større grad enn nå.

– Dersom de private utbyggerne ikke tar sin del av ansvaret, mister vi grobunn for å satse på lærlinger. Og det er jo dette som er kjernekompetansen, sier Erdal.

Det er 45 ansatte fagarbeidere på betongavdelingen i Stoltz Entreprenør AS. Seks av disse er i dag lærlinger. Stoltz Entreprenør AS har standardisert lærlingeløpet og jobber stadig med å profesjonalisere det.

– Lærlingene skal bli tatt godt imot hos oss. De har faddere og ledere som følger opp utviklingen, som sørger for at de har meningsfulle oppgaver. Lærlingene blir gjerne flyttet på slik at de kommer innom alle aspekter i faget ute i produksjon. De skal innom alle læreplanmålene, slik at det blir best mulig forberedt til den endelige fagprøven, sier HR-sjef Vidar Hundvin.