Foreslår å skrote utbygging av E18 Vestkorridoren og E6 Oslo øst - kan gi trøbbel for flere prosjekter

Tirsdag la byrådet i Oslo frem sin plattform som de skal styre etter i perioden 2019-2023. Her er en rekke momenter som vil påvirke utviklingen av byen og de omkringliggende områder - men også mange punkter som vil påvirke byggenæringen. Ikke minst er skrotingen av E18 Vestkorridoren og E6 Oslo øst noe som kan få store ringvirkninger.

Byrådet i Oslo råder over et enormt budsjett - og gjennomfører hvert eneste år en rekke utbygginger og utbedringer for kommunens innbyggere. Dette genererer store jobber for den norske byggenæringen.

Tirsdag la de frem sin nye plattform. De trenger støtte fra ett parti til for å kunne regjere med flertall. I forrige periode fikk de denne støtten fra Rødt - nå jobbes det med å hente denne støtten fra både Venstre og Rødt. Det vil overraske mye om man ikke skulle klare å hente inn de nødvendige ekstra stemmene som trengs.

Får de dette på plass, vil det kunne bli gjennomført en rekke tiltak som vil påvirke fremtidens Oslo. Ikke minst legges det nå opp til å skrote utbyggingen av E18 Vestkorridoren og E16 Oslo øst. Dette er to gigantprosjekter det er jobbet med over lang tid, og som det har vært mye debatt om tidligere – og ikke minst har Vestkorridor-prosjektet vært gjenstand for mange runder og forhandlinger – i tiltykning til Oslopakke 3. Statsråd Jon Georg Dale har tidligere uttalt at en stopp i utbygging av Vestkorridoren er noe som setter hele Oslopakke 3 i fare, som er et samarbeidsprosjekt mellom staten, Oslo og Akershus. Og ryker Oslopakke 3, får det store ringvirkninger. Dette kan dermed også i ytterste konsekvens stoppe både utbyggingen av Fornebubanen og en ny T-banetunnel under Oslo - dette er begge prosjekter som byrådet i Oslo har som skryteprosjekter i sin erklæring - og er noe de vil jobbe for å få gjennomført.

Hvordan regjeringen nå vil motta en skroting av E18 Vestkorridoren er det ikke stor spenning rundt, det vil bli møtt med frustrasjon. Det samme gjelder for E6 Oslo øst, som ikke har vært like mye fremme i media - men som også en svær utbygging. Denne inngår også som en del av Oslopakke 3 - og vil kunne bli påvirket om Oslopakke-samarbeidet skulle havarere.

Det er dermed et spenstig prosess Oslo-byrådet nå legger opp til. Flere av synspunktene her har for så vidt vært kjent før - men man har ikke gått så klart ut som man gjør i denne erklæringen - ikke minst inn mot E6 Oslo øst.

Man merker her at både MDG og SV gjorde det bra i Oslo-valget – og har kunne kreve mer i forhandlingene. Skulle man risikere å havne i en situasjon at Oslopakke 3 skulle flyte ut vil det kunne få store ringvirkninger - så store konsekvenser at det er å håpe at noen trekker i nødbremsen før det er for sent. Vi må for all del unngå at viktige infrastrukturprosjekter, også utenom Vestkorridoren og E6, skulle havne på sidelinjen nok en gang. Det trengs et samferdselsløft i Oslo og inn og ut av hovedstaden - og vi kan ikke usette dette i årevis fremover. Det er brukt veldig mange millioner på planleggingen av flere av disse prosjektene - og vi må se til at dette ikke er bortkastede penger.

Det er også flere andre interessante punkter å få med seg i byrådserklæringen, for eksempel lanserer det nye byrådet et nytt kommunalt boligselskap, og vil ha hånden på rattet i boligutviklingen.

Dessuten ønsker de blant annet å utvikle markedet for gjenbruk av bygningsmaterialer gjennom å stille krav i kommunale bygg- og anleggsprosjekter - de vil kreve 90 prosent sorteringsgrad på kommunens bygge- og anleggsplasser og minst 70 prosent materialgjenvinningsgrad. I tillegg vil de stille krav om utslippsfri transport der dette er mulig, kreve fossilfrie løsninger i nye bygge- og anleggsprosjekter, samt premiere utslippsfri løsninger. Samtidig vil de legge til rette for at mindre, lokale bedrifter også skal kunne levere på kommunens kontrakter.

Hele erklæringen finner du her. Om du jobber innen byggenæringen er det flere momenter det kan være verdt å se nærmere på.