Thomas Støkken. Foto: Katrine Lunke

Maxbo-sjefen: Bygg Reis Deg viser en fremtid i stor forandring

– Det er mange spennende muligheter framover. Om noen år vil vi ikke kjenne igjen bransjen, og de løsningene og de tilbudene vi må ha, i forhold til slik det har vært de siste årene, sier Maxbo-sjef Thomas Støkken.


– Bygg reis deg er jo bransjens store møteplass, annet hvert år. Her må man være til stede, egentlig av to årsaker. Vi presenterer det siste vi har av konsepter som vi tilbyr kundene våre. I tillegg er dette en fantastisk anledning til å gå rundt og lære, og se på alle nye produkter som kommer. Spesielt inspirerende i år har det vært den digitale avdelingen, nå kommer digitaliseringen for fult, sier Støkken.

Han peker på at det har vært mye snakk i mange år om BIM og de nye tingene, men at nå skjer det.

-Det er gledelig at også tema som bærekraft gjennomsyrer hele Bygg reis deg i år.

– Standen vår er bygd opp av elementer. Vi har det siste året etablert to elementfabrikker og ønsker å presentere det. Så det er sentralt. Vi har også utstilt en container her, med byggeplasstjenester, hvor kundene kan få utplassert en container på en byggeplass som vi etterfyller med festemidler, verktøy og alt som trengs. Vi snakker om «Min bedrift her», vår digitale portal inn mot kundene, som letter deres arbeidshverdag. Så har vi også vår partner Maxbo Teknikk, som viser det siste og beste innenfor betongforskaling, legger Støkken til.

Han opplever et markant skifte i hva kundene etterspør.

- Det er fortsatt mye pris, men når det er anbudsforespørsler i dag er bærekraft, digitalisering og innovasjonskraft like viktig. Drevet kanskje av det offentlige og entreprenørene, men dette ser vi at i stadig større grad kommer også inn mot byggmesterne. Da er det interessant å tenke litt på hva vi kan bidra med inn i det. Det blir stadig vekk mer komplekst, det vi skal levere, og vi har også en jobb å gjøre i handelsnæringen. Vi har foretatt et ganske massivt kompetanseløft intern, slik at vi kan komme til kunden og snakke om verdi, ikke bare prisen på gipsplata. Vi må snakke om hvordan vi kan skape vinn-vinn. Vi transformerer logistikken vår. Vi investerer meget tungt i IT for å henge med på det digitaliseringsløpet som nå skjer. Det er mange spennende muligheter framover. Om noen år vil vi ikke kjenne igjen bransjen, og de løsningene og de tilbudene vi må ha, i forhold til slik det har vært de siste årene, utdyper han.