Den tidligere tømreren Marius Jakobsen i Softwork har utviklet fugevarmer som forenkler bruk av lim og fugemasse i lave temperaturer. Foto: Svanhild Blakstad

Utviklet fugevarmer: Slutter som tømrer for å bli gründer på heltid

Tømrer Marius Jakobsen (28) var lei av å jobbe i kulda med fug og lim som ikke tålte lave temperaturer. Han fant likesågodt opp en fugevarmer, og nå har han kastet hammeren for å gjøre hverdagen enklere for andre håndverkere.

– De aller fleste fugepatroner har 5 grader som laveste brukstemperatur. Når temperaturen går ned mot null og under blir mange helt ubrukelige. Etter å ha jobbet som tømrer i 11 år har jeg opplevd dette problemet utallige ganger og fant ut jeg ville gjøre noe med det, sier Marius Jakobsen i Softwork til Byggeindustrien.

Vi møter ham på Bygg Reis Deg, hvor han lanserer sitt egenutviklede produkt i stor skala for første gang.

Fugevarmeren er rett og slett en «strømpe» man trer utenpå lim- eller fugepatronen. Den har et innebygd batteridrevet varmeelement med en 5000 MAh powerbank som holder elementet varmt i to timer. Med USB-lader kan den brukes overalt.

– Jeg har fått besøk av mange limprodusenter her på messa, og dette er et problem de selvfølgelig kjenner til. Flere av dem har sagt at de ønsker å ta inn fugevarmeren for å selge sammen med limet, sier Jakobsen.

Selskapet kjørte en testperiode i fjor vinter, hvor de testet fugevarmeren på flere ulike typer lim, blant annet sponplatelim og taklim.

– Jeg startet med blikkenslagere og tømrere, men dette er aktuelt for alle håndverkergrupper – både rørleggere, malere, montører og bilopprettere. Vi har også pågang fra maritim bransje, sier Jakobsen – som selv er fra Tvedestand.

Tross sin unge alder har han jobbet som tømrer siden han var 14 år. Han har i flere år drevet eget tømrerfirma sammen med en kamerat, men nå kaster han hammeren og satser for fullt på sitt nye selskap. Han har også flere produkter på gang, som han foreløpig ikke vil røpe.

Den unge tømreren og oppfinneren gikk grundig til verks før han bestemte seg for å sette i gang.

– Da jeg startet med å utvikle dette for tre år siden, ringte jeg rundt til 50-60 håndverkere over hele landet for å høre om deres erfaringer. Dette var både blikkenslagere, rørlegger og tømrerer og de som jobbet med fasadetekking. Jeg stilte dem en rekke spørsmål, og de svarene jeg fikk var nok til at jeg gikk videre med ideen min.

Og produktideen falt tydeligvis i smak. Han har fått støtte på 500.000 kroner fra Innovasjon Norge til produktutvikling.

Nå bruker han Bygg Reis Deg som et utstillingsvindu og arena for å komme i kontakt med potensielle kunder og forhandlere.

– Foreløpig selger jeg fugevarmeren via egen nettbutikk. I neste uke kommer den i noen frittstående byggevarebutikker, men målet er å komme inn i de store kjedene. Jeg har vært i møter med flere av dem, og det blir nok mer når messen er over, sier han.

– Mange av limprodusentene har også sagt at de vil ha møter med oss, og det tar vi som et kompliment. Hvis limet til limprodusentene blir mer brukervennlig på vinteren, så vil de jo selge mer lim, fastslår Jakobsen.